Lagu Perang Musuh Bisik


"Bumi yang kita pijak ini adalah tanah tumpah darah kita... telah sentiasa kekal sebagai Tanah Air yang tercinta... Ada pun mereka-mereka itu telah mengorbankan diri demi mempertahankannya agar anak cucu Bani Jawi terus kekal di sini... Moga-moga kita adalah waris sebenar mereka-mereka itu... para Hulubalang Bani Jawi"
NOTA : Hasrat blog dihasilkan bertujuan untuk mencari maklumat mengenai para hulubalang Melayu dan dihimpunkan di satu halaman supaya mudah dirujuk oleh anak bangsa. Halaman ini dibina sejak pada tahun 2009. Terima kasih pada mereka yang tidak jemu-jemu menulis mengenai para Hulubalang Bani Jawi yang turut dipetik dan dikongsikan di sini.

Kiyai Hj Salleh

Haji Mohd Salleh bin Abdul Karim dilahirkan di Tanjung Olak Panchur, Bukit Pasir, Muar,Pontian, Johor. Johor pada tahun 1916. Masa mudanya banyak dihabiskan dengan menuntut ilmu daripada beberapa orang guru termasuklah guru di kampung isterinya, Hajah Esah Haji Abdul Rashid, di Ara Pasung,

Antara guru-guru Haji Mohd Salleh ialah Haji Hussein (belajar agama dan al quran), Haji Alias, Haji Adam dan Haji Ahmad. Beliau juga turut belajar daripada Haji Abdul Fadhil bin Abu Bakar Banten yang membawa ajaran Wirid Khaujakan di Johor selepas mendapat perkenan Sultan Ibrahim dan telah dilantik sebagai ketua kumpulan Wirid Khaujakan di Batu Pahat , Johor.

Haji Mohd Salleh atau lebih dikenali sebagai Panglima Salleh atau "Kiai Salleh" atau "Panglima Salleh Selempang Merah" merupakan seorang pahlawan Melayu keturunan Banjar yang bangkit menentang kekejaman komunis semasa selepas kekalahan JepunPerang Dunia II. semasa

Jasa

Kepimpinan Haji Mohd Salleh terserlah semasa kekalahan pihak Tentera Jepun di tangan pihak Tentera Berikat pada pertengahan bulan Ogos 1945. Di Semenanjung Tanah Melayu, peristiwa tersebut menimbulkan apa yang dinamakan tempoh Kekosongan Kuasa. Tempoh tersebut berlangsung selama dua minggu sehingga ketibaan Askar British yang menandakan permulaan Pentadbiran British Baru di Tanah Melayu.

Sebelum ketibaan pihak British, pihak komunis yang dikenali sebagai Askar Bintang Tiga yang sebelum itu berjuang menentang Jepun di bawah payung Malayan People Anti-Japanese Army atau MPAJA telah mengambil kesempatan untuk berkuasa dan bertindak kejam terhadap orang-orang yang dianggap bekerjasama dengan Jepun. Mereka tidak mengenal mangsa dan menghukum sesiapa sahaja yang dianggap bersalah tanpa mengikuti proses undang-undang yang betul. Lazimnya mereka yang di dapati bersalah akan dikenakan hukuman mati.

Kekejaman Askar Bintang Tiga berleluasa di Tanah Melayu termasuk di kawasan Batu Pahat
Dengan hanya bersenjatakan parang panjang dan amalan Ayat Empat, Haji Mohd Salleh telah memimpin masyarakat Batu Pahat untuk menggempur kubu-kubu Askar Bintang Tiga di Bukit Berdiri dan Bukit Alam, Parit Sulong, di Parit Lubok, Semerah, di Kangkar Senanga, dan di Air Kuning, Bakri, Muar. Pasukan pejuang di bawah pimpinan Haji Mohd Salleh terkenal dengan gelaran tentera parang panjang dan 'Selempang Merah iaitu sejenis kain selendang berwarna merah yang dibekalkan kepada setiap orang ketika menghadapi atau berhadapan dengan musuh.

Terdapat pelbagai kisah mengenai kehebatan ilmu kebatinan Haji Mohd Salleh dan pengkutnya mendakwa ramai Askar Bintang Tiga melihat beribu-ribu pejuang yang tinggi menggalah menuju ke arah mereka untuk mencabut nyawa mereka, sedangkan yang datang itu hanyalah Panglima Salleh dan pasukanya yang dianggarkan berjumlah seratus orang sahaja.
Walauapapun yang sebenarnya berlaku, yang jelas adalah Haji Mohd Salleh bin Abdul Karim berjaya menyekat kegiatan Askar Bintang Tiga pada masa itu secara berkesan sehinggalah pihak British kembali menjajah Tanah Melayu.

Kegagahan dan keberanian, Haji Mohd Salleh diiktiraf oleh Kebawah Duli Sultan Johor Almarhum Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar yang bertitah pada 26hb Disember 1945 bahawa Haji Mohd Salleh adalah Panglima Melayu. Sejak itu Haji Mohd Salleh mendapat gelaran Panglima.

Sebagai mengenang jasa Haji Mohd Salleh, DYMM Sultan Johor telah mengurniakan beliau Pingat Ibrahim Sultan (PIS)pada 17hb September 1955. Haji Mohd Salleh menghembuskan nafas yang terakhir kerana diserang penyakit radang paru-paru di Hospital Besar Johor Bahru pada 21hb April 1959. dan Muar di Johor. Masyarakat Melayu di kawasan Parit Sulong, Batu Pahat, Johor, yang pada ketika itu tidak mempunyai kelengkapan senjatapi untuk mempertahankan diri telah memilih Haji Mohd Salleh untuk memimpin pakatan untuk mempertahankan diri dari kekejaman Askar Bintang Tiga.

Tentera Selempang Merah

Tentera Selempang Merah berasal dari Johor, Malaysia di bawah pimpinan seorang kiai yang bernama Kiai Salleh yang penuh dengan ilmu kebatinan Melayu.

Tentera Selempang Merah ini menjadi terkenal selepas kekalahan tentera Jepun. Apabila Bintang Tiga mengamuk den membunuh tokoh agama dan pemimpin kampung, Tentera Selempang Merah tampil mempertahankan masyarakat Melayu dengan menyerang komunis dan tali barut mereka.

Pergerakan ini membantu membantutkan kekejaman komunis sehinggalah kehadiran kembali Tentera British ke Tanah Melayu selepas Perang Dunia II. Sewaktu kejadian 13 Mei, pasukan ini datang dari Johor untuk membantu orang melayu di Kuala Lumpur, bagaimanapun telah ditahan oleh pihak polis sebelum sempat membantu.

dipetik sepenuhnya dari : http://wanpaiye.blogspot.com

102 comments:

  1. SEBAGAI PENGETAHUAN PENULIS HAJI HUSSIN GURU PANGLIMA SALLEH ADALAH MOYANG SAUDARA SAYA....SEWAKTU PERANG CINA BERLAKU NENEK SAYA YG MASIH HIDUP SEKARANG INI TURUT TERLIBAT. LIMA BERADIK YAG BERGELAR PENDAWA LIMA TELAH TERLIBAT MEMBANTU PANGLIMA SALLEH DENGAN MENYEMBELIH BERPULUH2 ORANG CINA DI BATU PAHAT DAN MEREKA INI ADALAH KETURUNAN BANJAR BUGIS...

    ReplyDelete
  2. semasa zaman komunis, iaitu sebelum merdeka komunis bermaharajalela, tok imam dibunuh rumah-rumah dibakar dan ketika itu sultan abu bakar johor sedang berada diluar negara dan komunis telah memasuki istana johor. Panglima salleh bersama 9 orang anak muridnya bangkit membersihkan batu bahat dari penguasaan komunis dalam masa 1 hari. Semasa perang komunis menembak Panglima salleh dan pengikutnya dari atas bukit. Panglima salleh terbang macam burung. Semasa perang badan-badan murid Panglima salleh kebal kecuali seorang yang melanggar pantang teleh ditembak. Semasa perang baju-baju murid Panglima salleh belulang disebabkan dipenuhi darah. Tapi tiada setitik pun darah melekat di baju Panglima salleh. Pejabat komunis dibatu pahat musnah dijurus dari jarak jauh oleh panglima salleh. Panglima salleh adalah keturunan mamak penang dan kemudian diambil oleh mufti johor iaitu haji fadil bentan sebagai anak angkat dan anak murid.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mamak penang? Ni tiba2 jd mamak lak mana sumber bro

      Delete
  3. Ketika itu komunis telah menangkap dato' onn jaafar dan akan membunuh dato' onn sekiranya panglima salleh tidak berhenti berperang dengan komunis. gelaran panglima diberi oleh Sultan abu Bakar di atas jasa beliau.

    ReplyDelete
  4. Pihak komunis juga telah mengupah 3 orang raden dari indonesia yang mempunyai ilmu kebatinan yang sangat tinggi untuk bertempur dengan panglima salleh. Tetapi kesemuanya telah tewas ditangan panglima salleh.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. panglima salleh kebal?
    pengikut dia cakap.. dia tak kebal...
    dia ade gak cedera mase kat semerah..

    berkenaan hubungan kiyai salleh ngan kiyai fadzil.. kiyai salleh pernah berguru ngan kiyai fadzil... tapi.. sebenornye ade lagi orang lain yg dipanggil kiyai salleh gak dalam group wirid khaujakan...

    berkenaan kiyai salleh menjadi anak angkat kiyai fadzil... ade pendapat mengatekan kiyai salleh ade lah seorang kanak-kanak yg dijumpai di perak selepas kiyai fadzil berhenti menjadi mufti dan belayar menyusuri pantai tanah melayu

    kiyai fadzil jadik mufti peribadi sultan mase zaman jepon. kiyai fadzil dtg ke muor sebelum tahun 1915. lepas perang jepon dia benti jadik mufti peribadi sultan
    ketike fadzil banten jadik mufti tu... kiyai salleh berumor 20 an... dan mase tu penghujung zaman jepon.. kiyai salleh dah mule melawan komunis dan kiyai salleh dilahirkan di muor... bukan di perak..

    jadik terdapat percanggahan fakta mengenai menjadi anak angkat tu

    kat sini ade sikit info pasal kiyai salleh... gambo dia yg lain pon ade gak

    http://eforum3.cari.com.my/viewthread.php?tid=211786&extra=&highlight=salleh&page=1

    ReplyDelete
  7. Ada ramai kiyai Salleh.. Kiyai Salleh Panglima bin Karim ada 96 orang murid. Kebanyakan murid kiyai Salleh orang-orang tua. Kalau disebelah johor orang-orang yang sudah bergelar kiyai yang banyak jadi anak murid kiyai Salleh.Yang muda tak ramai. Kalau ada anak murid kiyai salleh yang masih hidup sekarang ni umur diaorang 90 tahun keatas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup salah seorang adalah atok sy yg masih hidup dan skrg tahun 2017 dia dah berusia 100 thn

      Delete
    2. blh sy ziarah Atok sedara x klu masih ada... blh bg contact?!

      Delete
  8. 3 orang Raden dari Indonesia yang datang untuk bertempur dengan Panglima Salleh kesemuanya kebal. Walaupun mereka kebal pada pedang biasa tetapi tidak kebal pada pedang Panglima Salleh. 2 orang Raden tumpas dimata pedang Panglima Salleh. Cuma seorang yang memiliki ilmu kebatinan yang terlalu hebat tidak tumbas dimata pedang. Batin lawannya batin juga. Didalam pertempuran batin tersebut Sang Raden tumpas di tangan Panglima Salleh.

    ReplyDelete
  9. Semasa perang Kiyai Salleh telah menangkal kain dan dicarik oleh isteri Kiyai Salleh. Kain tersebut telah diagihkan oleh isteri dan murid Kiyai Salleh kepada penduduk kampung untuk dijadikan selendang.

    ReplyDelete
  10. Semasa perang dengan komunis Kiyai Salleh memakai pakaian berwarna putih tetapi tiada setitik darah pun pada pakaian kiyai Salleh. Sedangkan pakaian anak-anak murid Kiyai Salleh dipenuhi darah. Hinggakan baju yang mereka pakai keras kerana darah pada pakaian mereka. Apabila mereka pergi ke sungai. Sungai jadi merah kerana darah pada pakaian mereka. Anak murid kiyai Salleh kebal, semasa perang parang-parang musuh yang menetak tubuh mereka sumbing kerana kekebalan tubuh mereka. Pihak komunis menggunakan senapanng, parang dan sebagainya sedangkan kiyai salleh menggunakan pedang. Salah satu pedang Kiyai Salleh ialah pedang bugis berwarna hitam.

    ReplyDelete
  11. Sekembalinya Sultan Abu Bakar dari luar negara. Baginda mencari siapa kepala yang menentang komunis ni. Selidik punya selidik dapatlah Kiyai Salleh. Sultan Abu Bakar punya daulat pijak jambatan pun senget. Kiyai Salleh ni kecil je orangnya tapi bila Sultan Abu bakar peluk beliau tak terangkat badan Kiyai Salleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah tu.. sebenarnya bukan sultan yg.pijak jambatan bengkok tu.tapi panglima perang dia yg pijak.. tapi org kata sultan sebenarnua bukan

      Delete
  12. Masa zaman perang komunis kat johor dulu banyak rumah dibakar komunis, siapa yang menentang dibunuh, imam-imam masjid dibunuh tapi rumah Kiyai Salleh tidak dibakar sebab rumah Kiyai Salleh rumah buruk. Kiyai Salleh 41 tahun tak makan, tak minum dan tak tidur. Bila dia buat kenduri dia panggil orang datang makan tapi dia tak makan. Bila orang lain buat kenduri dia datang tapi tak makan. Kiyai Salleh ni selalu menggunakan basikal untuk ronda-ronda di kampung.
    Kebanyakan orang yang datang berguru dengan Kiyai Salleh ni kebanyakannya orang-orang tua. Kalau dekat Johor tu orang-orang yang sudah bergelar Kiyai. Keadaan masa perang tu teruk, istana sultan pun dah dimasuki komunis masa tu Sultan Abu Bakar kat luar negara. Kiyai Sallehlah yang bangkit membela.

    ReplyDelete
  13. Pembetulan: Zaman tu zaman Sultan Ibrahim bukannya Sultan Abu Bakar.

    ReplyDelete
  14. Kiyai Salleh mempunyai pandangan makrifat yg sangat kuat. Pernah satu kapal terbang menjadi kaku diudara.. tidak bergerak kerana dipandang oleh Kiyai Salleh menggunakan pandangan makrifat.. Bila dilepaskan oleh Kiyai Salleh barulah kapal terbang itu terbang semula. Pernah satu ketika anak murid Kiyai Salleh duduk bertentangan dengan Kiyai Salleh dan ketika itu muka kiyai Salleh memaling ke bawah. Apabila Kiyai Salleh mengangkat mukanya dan memandang ke arah anak muridnya. Anak muridnya terpelanting ke belakang kerana kekuatan pandangan makrifat Kiyai Salleh.

    ReplyDelete
  15. Semasa perang Kiyai Salleh dan anak2 muridnya diambush oleh kumunis. Komunis ambush Kiyai Salleh dan anak2 muridnya dari atas bukit ketika mereka melalui jalan tersebut. Komunis menembak mereka diri atas bukit. Ketika itu Kiyai Salleh terbang macam burung dan mencantas komunis. Kiyai Salleh memakai pakaian putih tetapi semasa perang tiada setitik darah pun pada pakaian kiyai Salleh. Sedangkan anak2 murid Kiyai Salleh habis berlumuran dengan darah komunis.

    ReplyDelete
  16. Komunis telah menangkap Dato' Onn dan mengugut akan membunuh Dato' Onn sekiranya Kiyai Salleh tidak berhenti perang. Jika tidak kerana hal ini sudah pasti seluruh komunis dikawasan Johor akan dihabiskan..

    ReplyDelete
  17. Ketika itu Indonesia diperintah oleh Soekarno (Komunis Indonesia). Kerana itulah Indonesia menghantar 3 orang Raden yang mempunyai Ilmu kebal kepada Kumunis Malaya untuk melawan Kiyai Salleh.

    ReplyDelete
  18. Salam,
    Kita tahu dan bangga dengan kehebatan orang2 yang terdahulu, termasuk arwah..persoalannya, siapakah yang mewarisi kehebatan mereka ini.

    sekadar bertanya..

    ReplyDelete
  19. Salam sekelian Pejuang2 JhdFsblh MelayuIslam kekita semua, Bersiap-siaga kita dlm tahun 2011 dan 2012 lalu berlaku bencana alam bersejarah di tanahair ini. Sediakan payung sebelum hujan selebat-lebat nya sehingga banjir terbesar belum pernah kita alami di lembah Klang ini; SalamSelempangMerah Penjuritan Kepetangan anak buah DatO'Bahaman kini2010. 'Kemega'Blogspot

    ReplyDelete
  20. Penglibatan 3 orang Raden yang kebal menentang Kiyai Salleh Panglima bagi pihak Komunis adalah pasti.. Tetapi penglibatan Soekarno mungkin tidak benar..

    ReplyDelete
  21. Diantara orang2 yang mewarisi ilmu Kiyai Salleh dan turut berperang bersama Kiyai Salleh ialah Syeikh Abu Darasan, Panglima Ijam dan Panglima Ikat.

    ReplyDelete
  22. salam kepada 'kemega', apa kisah yg ingin disampaikan......

    ReplyDelete
  23. anakbuah Dat0' BahamanOctober 21, 2010 at 6:34 AM

    Aslkm GatSatri, Salam SilaTulrahim kita dlm siap-siaga kita pada tahun mendatang dan PRU 13...

    ReplyDelete
  24. kpd anakbuah Dato' Bahaman,

    salam kasih bangsa Melayu salam kasih tanah yg dipijak salam kasih pd agama agar iman sentiasa bertapak di hati.
    Salam juga berkongsi bicara akan kita terus kekal dibumi ini mempertahankan yang sepatutnya. bagai di kata 'tanah ini milik kita jua' mempertahankan agama dan bangsa tanpa menyerah.....

    ReplyDelete
  25. Masa Panglima Salleh berjuang menentang komunis,Sultan Johor adalah Sultan Ibrahim.Sultan Abu Bakar dah lama mangkat masa tu.
    Masa peristiwa 13 Mei 1969 Panglima Salleh dah meninggal dunia.Panglima Salleh meninggal dunia pada tahun 1959

    ReplyDelete
  26. Diantara senjata Kiyai Salleh Panglima Bin Karim ialah Pedang Bugis Hitam yang dibuat dari besi hitam.

    ReplyDelete
  27. adakah di antara kalian tahu siapa Tok Mat Danco yang turut memenggal cina di Parit Raja pada tahun yang sama dengan angkatannya. Namanya seakan sepi dari sejarah kerana beliau diceritakan orang yang terlalu rendah diri.

    ReplyDelete
  28. Kiyai Haji Salleh Panglima Bin Karim telah memberi 2 bilah pedang kepada anak muridnya. Beliau telah memanggil syeikh Abu Darasan dan Panglima Ijam untuk menentukan siapakah yang dapat memiliki pedang tersebut. Beliau membaling pedang pertama. Syeikh Abu Darasan dan Panglima Ijam berlari untuk dapatkan pedang tersebut. Akhirnya Syeikh Abu Darasan berjaya mendapatkan pedang tersebut. Kiyai Salleh kemudiaannya membaling pedang kedua. sekali lagi Syeikh Abu Darasan dan Panglima Ijam berlari untuk mendapatkan pedang tersebut. Akhirnya Syeikh Abu Darasan juga yang mendapat pedang tersebut.

    ReplyDelete
  29. aslamualaikum...Kiyai Hj salleh masih hidup di alam ghaib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya Betul. Hanya mereka yang mengenal diri yg skan faham

      Delete
  30. Pedang hitam Kiyai Salleh Panglima boleh dilenturkan.

    ReplyDelete
  31. Pedang Kiyai Salleh mungkin campuran logam2 berbeza.

    ReplyDelete
  32. Dirumah cucunya ada pedang kiyai salleh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya bercadang untuk menerbitkan vidro biografi Kiai Salleh, jika sesiapa yg ada maklumat atau artifak peninggalan nya boleh hantar foto atau maklumat2 tempat3 sejarah dan waris terdekat yg Kiai dan pengikutnya.sila dmail ke sb_shotpro@yahoo.com.my atau facebook Badrulzaman Hanif.tq

      Delete
  33. eloklah kita beramal dengan ayat 4, tapi niat kena ikhlas utk mendekatkan diri dgn Allah, bukan mencari kekuatan

    ReplyDelete
  34. Salam semua . Selendang merah yg dimaksudkan itu ada pada datuk saya yg berada di tangkak .datuk saya guna utk mengubati psakit .asal nya dari moyang saya yg pernah bertempur dengan komunis .beliau melarikan diri dari negeri jawa bersama selendang berkenaan .apa apa pun . Saya sngt menghordm dati semua panglima2 melayu pd zaman dahulu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengecut gila moyang ko larikan diri? tada sunat ka itu kote? pumping pumping mcm gampang!

      Delete
    2. Berkata-kata perlu pada adab , tiada adab tiada ilmu....

      Delete
  35. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAGIAN VII

      SEJARAH
      BARISAN SELEMPANG MERAH (BSM)
      KUALA TUNGKAL

      Pada saat Indonesia telah merdeka, rakyat masih sering bertempur melawan Belanda terlebih lagi ketika jatuhnya Kuala Tungkal ke tangan Belanda dan berhasil mendudukinya pada tanggal 21 Januari 1949, membuat reaksi masyarakat semakin berani berjuang ‘mati-matian’ untuk mengusir mereka. Setiap orang ingin membekali dirinya dengan kekuatan batin guna menangkal jika nanti terjadi huru-hara lanjutan. Mereka mencari ilmu dan ingin membekali dirinya dengan “senjata” atau kekuatan batin yang kuat, agar dapat perlindungan pada Allah Swt ketika nantinya menghadapi dan menantang bahaya dalam melaksanakan pertempuran untuk mempertahankan kemerdekaan walaupun dengan persenjataan yang tidak seimbang dan hanya sebagian kecil dari mereka saja yang pernah mengikuti latihan militer dari TNI.
      Dari luar TNI, unit terpenting dalam gerilya Tanjung Jabung khususnya Tungkal Area adalah Barisan Selempang Merah (BSM), Laskar Hizbullah, Dapur Umum dan organisasi lainnya. BSM adalah organisasi pertahanan lokal yang sangat khas yang muncul setelah pendudukan tentara Belanda atas Kuala Tungkal pada masa Agresi Militer Belanda Kedua untuk menghadapi peperangan gerilya selanjutnya.
      Pada bagian ini akan diceritakan mengenai “sepak terjang” laskar pejuang yang bernama Barisan Selempang Merah (BSM) yang dengan memiliki andil yang sangat besar berada di garis terdepan setelah pertahanan pasukan TNI di doorstoot oleh Tentara Belanda yang begitu gigih melakukan perlawanan untuk mengusir penjajah Belanda dari tanah Tungkal ini sehingga mereka lari kocar-kacir walaupun pada akhirnya kembali lagi dan masih tetap menduduki kota Kuala Tungkal hingga penyerahan kedaulatan.

      Delete
  36. A. Penamaan dan Arti Selempang Merah
    Selempang Merah (SM) juga memiliki makna suatu ilmu kebatinan yang amalan-amalannya berasal 10 ayat tertentu dari al-Qur’an, juga hadits dan zikir-zikir yang diajarkan oleh para ulama guna perang atau jihad fi sabilillah dalam menghadapi musuh Tuhan dan kemungkaran lainnya.
    SM dalam arti kata sebenarnya adalah seutas kain selempang yang berwarna merah darah berukuran 3-4 cm lebar dan panjang 1 setengah meter yang telah berjahit dan bertuliskan ayat-ayat al-Qur’an dengan tinta rajah-rajah yang diselempangkan dari atas bahu ke bawah tangan hingga ke pinggang pada saat melaksanakan pertempuran yang yang merupakan atribut atau tanda pengenal pejuang. Jadi, istilah yang sebenarnya bukanlah selendang merah, tetapi adalah SM sebagai ijazah pengajian dan ajarannya tidaklah menyimpang dari ajaran Islam.
    Tetapi akan berbeda makna serta nilainya pada saat itu terutama kalau benda itu telah dipakaikan pada tubuh seseorang yang akan diberangkatkan ke medan pertempuran, si pemakainya nampak menyala-nyala mekar sebagai “bunga bangsa” yang walaupun gugur di pangkuan ibu pertiwi dalam perjuangannya, namun pasti akan menyebarkan bibit atau benih yang bermutu untuk melanjutkan perjuangan bangsa dan negara. Dengan kata lain, Selempang Merah sendiri pada saat itu selain sebagai tanda pengenal juga memberikan spirit dan semangat perjuangan kepada setiap pasukan.

    ReplyDelete
  37. Sedangkan BSM adalah satu perkumpulan ilmu kebatinan yang bernafaskan Islam yang bertujuan untuk mengusir penjajah Belanda yang amalan atau wiridnya berasal (diambil) dari ayat-ayat suci al-Qur’an yang anggotanya adalah sebagian dari Laskar Hulubalang Rakyat bersama-sama unsur-unsur ABRI yang ada pada saat itu mengadakan serangan-serangan ke Kuala Tungkal khususnya dan Tanjug Jabung umumnya yang menjadi tempat (pusat) kedudukan Belanda yang merupakan wujud kebangsaan untuk mempertahankan nilai proklamasi kemerdekaan Indonesia 1945 dan UUD 1945 maupun Pancasila. BSM juga terkadang disebut dengan nama Laskar SM atau Pasukan SM.
    Mengenai BSM Kuala Tungkal (Front Tungka Area) ini, sebagaimana tercatat dalam satu alenia yang ditulis oleh Sejarawan Belanda, BSM dengan bahasa Belanda disebut juga ‘RODE BANDELIER’ adalah ‘suatu pasukan yang memakai SM yang bekerja sama dengan TNI yang bertugas menjaga perdamaian dan ketertiban yang sangat berbahaya dan ditakuti oleh Belanda’. Itulah gambaran kata yang dapat dipetik dari ungkapan tentara Belanda tersebut. Kiranya BSM (Barisan Selempang Merah) Kuala Tungkal inilah nantinya yang menjadi tandingan TBM (Tentara Baret Merah) Belanda. Ringkasnya, disini penulis katakan dengan istilah “Rode Bandelier vs Rode Baret” yaitu Barisan Selempang Merah adalah tandingan Tentara Baret Merah.

    ReplyDelete
  38. B. Asal-Usul
    Tentera Selempang Merah (TSM) berasal dari Johor Malaysia di bawah pimpinan yang bernama Kyai/Panglima Haji Saleh bin Abdul Karim seorang mualim yang tinggal di Parit Maimon, Simpang Kiri, Batu Pahat, yang penuh dengan ilmu kebatinan Melayu yaitu setelah keganasan tentara Bintang Tiga (China) yang mencoba menghancurkan tatanan kehidupan orang-orang Islam. Pada waktu itu, selesai menunaikan sholat dan ketika sedang berdoa ia mendengar suara panggilan dari dalam hatinya menyeru:
    “Jika kamu kamu menentang keganasan mereka ini, Tuhan akan bersama kamu. Gunakanlah senjata apapun yang ada pada kamu. Kalau kamu tidak menentangnya, kamu akan habis ditindasnya. Bangunlah menentang sekuat tenaga kamu, gunakanlah ayat-ayat al-Qur’an tertentu sebagaimana yang digunakan pada zaman Rasulullah ketika melawan orang kafir dahulu dan ayat-ayat yang digunakan dalam perang sabil pada zaman khalifah Islam terdahulu”.
    Setelah peristiwa itu, kemudian Kyai Haji Saleh bin Abdul Karim mengumpulkan ayat-ayat al-Qur’an yang dimaksudkan dan yang mula-mula diajarkan kepada mereka yang sama-sama sholat di surau kampungnya. Sejak itu boleh dikatakan semua orang lelaki, tua dan muda, di kampungnya telah bersatu mempelajari dan mengamalkan ayat-ayat al-Qur’an yang diberikan. Sebagai langkah permulaan untuk persediaan pembentukan tentara Islam yang pertama di negeri ini.
    TSM ini menjadi terkenal setelah kekalahan tentera Jepang yaitu ketika Tentara Bintang Tiga mengamuk dan membunuh tokoh agama dan pemimpin kampung, TSM tampil mempertahankan masyarakat Melayu dengan menyerang komunis dan tali barut mereka. Di Malaya dahulu SM inilah yang memburu-buru kaum komunis di sana, dimana mereka yang melakukan teror di kebun-kebun karet dan kampung-kampung jauh di luar kota.
    Kemudian Tentera Selempang Merah (TSM) Malaysia ini sampai ke Jambi dan dikenal dengan sebuatan Barisan Selepang Merah (BSM) Kuala Tungkal.

    ReplyDelete
  39. C. Latar Belakang Kemunculan
    Sebelum Agresi Militer Belanda ke-I, Ilmu SM belum terdengar di telinga masyarakat. Namun pada setelah pertempuran Agresi Belanda ke-II tiba-tiba muncullah BSM secara otomatis melalui solidaritas masyarakat dan sangat menggugah semangat untuk bertempur. Pada saat itu barulah diketahui siapa yang telah mengamalkan SM ini sebelumnya.
    Menurut keterangan dari beberapa anggota BSM yakni Ahmad Kurnia dan Asnawi Badrun, bahwa pada sabtu malam minggu tanggal 22 Januari 1949 Abdul Shomad pergi ke Parit Haji Yusuf (Tungkal V) untuk menemui KH. M. Daud Arif (Abang ipar Abdul Shomad) yang pada waktu itu yang sudah mengungsi ke Parit Haji Yusuf sebarang kota Kuala Tungkal.
    Selanjutnya pada hari minggu malam senin tanggal 23 Januari 1949, seorang dari rakyat bernama Abdul Shomad berasal dari Parit Selamat seberang Kuala Tungkal bersama 7 (tujuh) orang anggotanya yang telah mempelajari amalan SM tatkala ia tinggal di Malaysia yang mempunyai inisiatif sendiri (tidak ada perintah dari siapapun) untuk melakukan penyusupan dan mengadakan penyelidikan untuk mengetahui pertahanan musuh di Kuala Tungkal. Sebelum meninggalkan Kuala Tungkal terlebih dahulu membakar gudang beras rakyat yang bertujuan agar jangan sampai Belanda menggunakan beras tersebut untuk konsumsi mereka. Selain itu juga melakukan pembakaran asrama TNI di jalan Kemakmuran Lama. Kemudian iapun kembali ke Parit Api-api dan mengadakan musyawarah di kediaman Dewan Sanusi (Dewan Marga) yang dihadiri oleh:
    1. Abdul Shomad
    2. Asmuni (Pasirah Tungkal Ilir)
    3. H. Syamsuddin
    4. Hasbullah Naud
    5. Sanusi
    6. Abdullah dan lain-lain.

    ReplyDelete
  40. Ketika itu, Abdul Shomad melaporkan hasil peninjauan terhadap keadaan Belanda di Kuala Tungkal yang telah dilakukan sebelumnya. Setelah melalui jalan panjang, maka semua anggota rapat sependapat untuk segera membentuk satu angkatan laskar untuk menentang keganasan Belanda yang hendak menguasai tanah Indonesia ini pasca pengakuan kemerdekaan khususnya Kuala Tungkal. Maka dalam waktu yang relatife singkat terbentuk dan tersusun laskar rakyat yang bernama BSM yang semua anggotanya adalah rakyat Kuala Tungkal termasuk TNI. Kemudian ditunjuklah Abdul Shomad sebagai pemimpin dengan diberi gelar atau julukan “Panglima”. Ketika itulah, pemimpin BSM yang pertama yaitu Abdul Shomad mendapat panggilan akrab yang lebih populer dengan sebutan “Panglima Adul” dan munculnya BSM pada saat Agresi Belanda ke-II tahun 1949. Panglima adalah sebagai guru SM penerima ajaran yang menguasai ajaran tersebut dan mengajarkannya kepada para murid-muridnya.
    Walaupun laskar BSM ini telah terbentuk, namun belum banyak masyarakat yang mengetahui tentang keberadaannya, karena anggotanya masih terbilang sedikit, yaitu hanya para anggota pertama yang dapat dihitung dengan jari. Menuru berita yang ada bahwa kelompok ‘Selempang Merah’ ini telah ada pasca kemerdekaan, tepatnya pada tahun 1946 tatkala para pemuda menyibukkan diri membentuk ketentaraan dan Barisan-barisan perjuangan.
    Walaupun laskar ini tidak mendapatkan pasokan senjata api dari pemerintah untuk mempertahankan diri dan menyerang, namun hanyalah beberapa buah senjata rampasan atau yang didapat/dibeli dari Singapura. Akan tetapi mayoritas anggota BSM hanya membekalkan dirinya dengan selempang berwarna merah berukuran lebar 2 inci atau 4-5 centi meter dan panjang sekitar 1 setengah meter yang diselempangkan dari bahu kanan sampai ke bawah pinggang dengan bacaan ayat-ayat suci al-Qur’an dan dengan menggunakan senjata-senjata tradisional utama masing-masing suku.
    Ini bukanlah penyerangan BSM, melainkan hanya penyusupan yang berguna untuk mengetahui keadaan dan kekuatan kusuh dan maih banyak orang yang menyangsikan akan keampuhan ilmu SM ini. Mengenai penyerangan pertama dan penyerangan-penyerangan BSM lainnya akan diceritakan pada bagian selanjutnya yaitu pada bagian serangan Agresi Belanda Kedua atas Kuala Tungkal.

    ReplyDelete
  41. D. Dasar dan Tujuan
    BSM adalah suatu perkumpulan kebatinan sebagai barisan perjuangan yang yang bacaan/ amalannya berdasar ayat-ayat (ilmu-ilmu) al-Qur’an, hadits-hadits nabi (sunah Rasul) dan zikir-zikir yang diajarkan oleh wali-wali Allah. Pendirian yang satu yaitu adanya persamaan motivasi untuk mengusir penjajah Belanda ‘merdeka atau mati’ dengan mengamalkan al-Qur’an yang semua anggotanya beragama Islam. Menghancurkan kolonialisme Belanda yang dianggap sebagai orang kafir, selain itu juga untuk mempertahankan kemerdekaan yang bercampur di dalam hati fi sabillilah bahwa jika gugur mati syahid. Perjuangan ikhlas tanpa pamrih untuk mengusir Belanda dengan tekad tetap merdeka atau mati syahid. Perang yang akan dilancarkan dianggap perang rakyat sebab seluruh anggota BSM adalah rakyat yang mempunyai satu dasar dan tujuan yang sama dengan menimbulkan satu kesatuan. Memang BSM ini suatu organisasi yang cukup terorganisir seperti laskar/barisan lain karenalaskar ini muncul dengan sendirinya.
    Tujuan dibentuknya BSM adalah untuk menghimpun seluruh tenaga pejuang rakyat yang tidak tergabung dalam TNI (bukan tentara) untuk menggempur Belanda yang menduduki Kuala Tungkal dengan semboyan perjuangan ‘sekali merdeka tetap merdeka’. Rakyat dan TNI bahu-membahu saling menunjang, berjuang bersama dengan merapatkan barisan tidak kenal menyerah dan sanggup mengorbankan harta dan jiwa raganya. Berupa perjuangan rakyat dalam menggalang persatuan dan kesatuan untuk mencapai kemerdekaan sejati yang ditanggapi oleh rakyat dan daerah dengan positif, rakyat tidak ingin hanya sebagai penonton saja. Sesuatu menjadi obsesi para pejuang ketika itu hanyalah bagaimana mempertahankan Proklamasi Kemerdekaan Indonesia terhadap ancaman dari luar. Untuk itu seluruh rakyat dikerahkan secara serantak bersama-sama untuk membela tanah tumpah darahnya.
    Gerakan pertama TNI/ABRI dan BSM sebagai pendahuluan memakai SM sama-sama merasakan setidak-tidaknya ada kode bahwa yang memakai SM itu adalah kawan. Perlu dicatat di sini, bahwa dalam suasana revolusi kemerdekaan waktu itu TNI bukan hanya sebagai aparat militer saja yang tugasnya hanya mempertahankan wilayah Tanjung Jabung terhadap Agresi Militer saja, akan tetapi juga sebagai alat juang untuk mempertahankan kemerdekaan negara dan Bangsa Indonesia terhadap usaha pendudukan Belanda kembali.
    Karena SM ini berasal dari Malaysia, memang “Guru Besar” SM Kuala Tungkal ini adalah orang yang telah selesai belajar di tempat aslinya. Tentulah corak aliran, amalan-amalan dipelajari dan ala-alat yang digunakan dalam ilmu kebatinan ini sama dengan daerah asalnya. Akan tetapi yang berbeda adalah, jika BSM Malaysia adalah suatu laskar rakyat yang menghancurkan komunis China yang menjajah Malaysia tatkala itu. Sedangkan BSM yang ada di Tanjung Jabung khusunya Kuala Tungkal (Tungkal Area) adalah suatu laskar rakyat yang bertugas untuk mengusir dan menghancurkan penjajah Belanda yang terdiri dari KM, KL dan KNIL Belanda yang menduduki Kuala Tungkal dan perairan Tanjung Jabung yang sangat luas ini.

    ReplyDelete
  42. Pada dasarnya BSM mempunyai tujuan yang besar dan mulia yaitu untuk mempertahankan kehormatan agama, kemerdekaan Indonesia, kesatuan bangsa yang ingin dihancurkan oleh tentara Belanda, menentang dan memusnahkan segala kezaliman yang dilakukan oleh tentara Belanda untuk menaikkan martabat nusa, bangsa dan tanah air Indonesia yang hendak menguasai tanah Indonesia ini pasca pengakuan kemerdekaan. Tujuan utama barisan/laskar yang dipelopori oleh Abdul Shomad ini mendapatkan seruan untuk membela dan mempertahankan agama, bangsa dan negara yang sedang mengalami keadaan darurat dan mengkhawatirkan menimpa daerah ini. Selain itu juga untuk memusnahkan segala kezaliman yang dilakukan oleh pihak tentara Belanda dalam Agresi Militer ke-II di Kuala Tungkal pada tanggal 21 Januari 1949 itu.
    Selama perang gerilya, setelah terhentinya penyerbuan-penyerbuan terhadap tentara Belanda di Kuala Tungkal, tugas utama BSM adalah menjaga keamanan di parit-parit di samping TNI. Hampir seluruh pemuda turut terlibat di dalamnya. Di samping sebagai pendamping TNI, BSM juga menjalankan tugas lainnya seperti memata-matai gerak-gerak musuh (sebagai spionase), menjalankan misi kurir dan ikut serta dalam pengelolaan Dapur Umum.
    Dengan munculnya BSM seringkali terjadi penyerangan yang dilakukan secara bergerilya yang pada hakikatnya adalah ‘perang tanding’ karena peperangan dilakukan dengan cara berhadapan langsung antara kedua pasukan (RI dan Belanda) berbeda dengan perang gerilya yang dilakukan dengan taktik hit and run. Satu hal yang menarik dan perlu diketahui bahwa dalam penyerangan-penyerangan para anggota BSM hanya menggunakan alat/senjata tradisional seadanya. Dengan memiliki semangat dan kekuatan jiwa yang tinggi, sedikitpun tak gentar, sikap pantang menyerah mengahadapi penjajah dan merebut kembali Kuala Tungkal. Walaupun banyak memakan korban jiwa, namun tetap berjuang hingga sampai tetesan darah penghabisan.

    ReplyDelete
  43. E. Dewan Guru
    Peralatan yang dianggap “senjata” pada masa revolusi, sebenarnya bukan hanya senjata api saja, tapi senjata tajam maupun tumpul lainnya. Jadi, semua alat yang dapat dipakai untuk membunuh musuh disebut senjata. Bagi pejuang yang tidak memakai senjata api dapat melengkapi diri dengan senjata tradisional. Pada awal revolusi sering terjadi serangan atau penyerbuan oleh massa pemuda terhadap musuh yang bersenjata api. Para pemakai senjata tradisional ini kebanyakan memiliki semangat serta keberanian yang luar biasa. Keberanian mereka mengandalkan senjata-senjata itu, antara lain disebabkan:
    1. Adanya kepercayaan “buta” akan restu seorang ahli kebatinan yang biasanya juga seorang ulama, bahwa mereka akan kebal terhadap peluru setelah diberi mantara dan jimat sebelum berangkat bertempur.
    2. Terbawa oleh kharisma pemimpin yang berani dan dikenal kebal peluru oleh pengikutnya.
    3. Ketidaktahuan massa tentang akibat yang ditimbulkan oleh senjata api.
    Memang, terdapat banyak hal unik ketika revolusi perang mempertahankan kemerdekaan. Pada masa yang tidak menentu ini, para ahli kebatinan yang biasanya juga seorang ulama, memegang pengaruh yang kuat di kalangan masyarakat, terutama yang ada di daerah pedalaman.

    ReplyDelete
  44. Para ahli kebatinan ini banyak didatangi para pejuang yang ingin diberi jimat agar mereka bisa kebal terhadap peluru, atau tidak terlahat oleh musuh. Mereka memegang peranan yang penting dalam aksi-aksi perjuangan waktu itu, mereka bisa digolongkan juga sebagai sub-sistem kesenjataan perjuangan bangsa Indonesia. Dengan kata lain, para ahli kebatinan itu adalah senjata dalam perjuangan kemerdekaan bangsa Indonesia. Alat komunikasi yang lazim waktu itu adalah sistim ordonans (pesuruh) atau kurir yang dilakukan oleh orang. Adapun para Dewan Guru BSM adalah:
    1. H. Abdul Hamid, terkadang disebut juga Panglima Hamid, Panglima Adul Hamid atau Panglima Haji Adul Hamid/H. Abdul Hamid. Sebelum tinggal disana, ia adalah pendatang (beremigrasi) dari Malaysia perantauan asal Kalimantan Selatan yang pernah belajar di Langkat Sumatera Utara. Berdomisili di Parti Gantung. Dalam kehidupan sehari-hari mereka diberi nasehat agar selalu berbuat baik, tidak melanggar tata susila, jika berjuangan hanya karena Allah dengan berani berjihad “menyabung” nyawa untuk “menyambung” kemerdekaan Bangsa Indonesia, tidak mengejar harta benda, kedudukan atau pangkat. Gugur saat penyerangan pada tanggal 12 Februari 1949 dan dimakamkan di Taman Makan Pahlawan Satria Yudha Pengabuan. Panglima BSM pertama gugur.
    2. Abdul Shamad, terkadang disebut juga Abdul Shomad, Panglima Adul, Panglima Adul Samad, ipar KH. M. Daud Arif gugur pada saat pertempuran di laut pada tanggal 13 Februari 1949, jasadnya tidak diketemui. Panglima BSM kedua gugur.
    3. Muhammad, terkadang disebut juga Panglima Camak atau Panglima Daeng Camak. Ia adalah perantauan dari Sulawesi Selatan yang berdomisili di Sungai Undan Reteh Indragiri Hilir Riau. Ia gugur dalam pertempuran pada tanggal 16 Maret 1949 di sekitar jalan Andalas/Sriwijaya Kuala Tungkal. Ia adalah Panglima BSM yang ketiga gugur.
    4. H. Saman, terkadang disebut juga Panglima Saman, Panglima Haji Saman atau Datuk Saman. Ia adalah perantau dari Lampihong Kalimantan Selatan dan pernah berdomisili di Perak Malaysia yang pernah menjadi Kepala Parit Selamat Seberang Kota (Kuaka Tungkal) priode tahun 1945-1949 (masa perjuangan fisik). Ia tetap tinggal di jalan Panglima Haji Saman yang diabdikan dengan namanya. Panglima keempat BSM. meninggal pada tahun 1974, dimakamkan di Pekuburan Balai Marga. Panglima H. Saman tidak dikuburkan di Makam Pahlawan, keluarganya tidak menghendaki
    5. Guru Amri atau Guru Panak, perantau dari Aluan Sumur Kalimantan Selatan dari front Pembengis. pernah belajar di Langkat Sumatera Utara kemudian ke Jakarta. Menetap di Kuala Bagumit langkat Sumatera Utara hingga tahun 1984.
    6. Asmuni Syahidun, terkadang disebut juga Pasirah Asmuni atau Asmuni Pasirah. Putra Banjar kelahiran Pontian Johor Malaysia. Ipar dari Guru Panglima Haji Saleh Malaysia (Panglima SM di Malaysia). Sempat Pernah menjabat Pasirah Marga Tungkal Ilir hingga tahun 1972. Meninggal di Kuala Tungkal tahun 1972.
    7. H. Bashri, terkadang disebut Guru Haji Basri atau dikenal dengan Tuan Guru Bakau. Sebagai seorang yang ahli agama dan sangat disegani. Beliaulah yang mengetes siapa yang harus berangkat ikut berperang yang berdomisili di Parit Bakau Tungkal III. Ia meninggal pada tahun 1958 dan dimakamkan di Parit 14 Pudin.
    8. H. Rasyidi, terkadang disebut Guru Haji Rasyidi atau Guru Semau, guru dari Front Teluk Sialang meninggal pada tahin 1987 dan dimakamkan di Parit Semau.

    ReplyDelete
  45. F. Panglima dan Front
    Pemimpin BSM ini disebut atau diberi gelar Panglima. Adapun Panglima BSM yang dikenal sebanyak 4 orang. Mereka memimpin secara bergantian, maksudnya setelah panglima yang pertama gugur diganti oleh panglima kedua, seterusnya hingga yang keempat, namun yang terakhir ini tidak digantikan lagi karena ia tidak gugur dan masih tetap hidup hingga tahun 70-an. Begitu juga para petinggi TNI yang masih hidup pasca agresi, pada setiap front (basis) komandannyapun berbeda yang memegang peranan penting dalam memimpin setiap pertempuran khususnya Front Tungkal Area. Adapun front dan Panglima BSM adalah sebagai berikut:
    1. Front yang pertama adalah Front Seberang Kota yang meliputi Parit Selamat, Parit Keramat dan parit-parit di sekitarnya. Parit Selamat terletak di Seberang Kuala Tungkal yang menyeberangi sungai Pengabuan (Tungkal) kemudian masuk menyusuri sungai kecil jika hendak kesana. inilah front pertama kali tempat berdirinya BSM ini yang menjadi pemimpin pertamanya adalah Panglima Adul dibantu oleh TNI dalam beberapa kali penyerangan. Sedangkan Pimpinan TNI yang ditugaskanlah pada front ini sebagai pendamping Panglima Adul adalah Sersan Murad Alwi sebagai Komandan Subsektor Kuala Tungkal yang batasnya adalah Sungai Pengabuan sampai seberang Kuala Tungkal.
    2. Front kedua adalah Front Tungkal I. Front Tungkal I ini bermarkas di rumah Datuk Mangun tepatnya di Parit Gantung (terletak antara Parit VI dan VII) yang juga dijadikan sebagai Dapur Umum Tungkal I. Kawasan front ini meliputi Parit V, VI, VII, VIII, IX, Parit Bakau, Sungai Dualap, Sungai Punggur, hingga Pangkal Duri (daerah pantai Tanjung Jabung). Setelah gugurnya Panglima Adul, maka yang memanggantikannya sebagai Panglima yang kedua adalah Panglima H. Adul Hamid yang juga dibantu oleh TNI. Ia gugur setelah satu kali melakukan penyerangan terhadap markas Belanda di Kuala Tungkal. Sebagai Komandan TNI yang bergabung di front ini dipimpin oleh Letnan Muda A. Fattah Leside.
    3. Front ketiga adalah Front Pembengis yang terletak ±5 km dari Kuala Tungkal. Berbeda dengan sebelumnya, bahwa di front ini terdapat dua panglima yaitu Panglima Camak (Daeng Camak) yang gugur setelah melakukan penyerangan pertama kalinya ke pos-pos Belanda di Kuala Tungkal. Setelah gugurnya Panglima Camak ini, maka iapun digantikdan oleh Panglima Saman (H. Saman) panglima terakhir dari BSM yang tetap hidup hingga tahun 1970-an. Di front ini juga dibantu oleh TNI Sersan Mayor Kadet Madhan AR sebagai Komandan.
    Sektor Sungai Terap di bawah pimpinan Murad Alwi dan Sid Ali. Sektor Pembengis di bawah pimpinan (tidak terbaca) dan Zulkarnain yang meliputi wilayah sampai Betara. Dan Sektor Pangkal Duri dirangkap oleh Madhan. Demikianlah rapih susunan pertahanan disusun, komunikasi/hubungan diatur sebaik-baiknya, jalur-jalur pengunduran telah ditentukan, tetapi karena gencar dan dahsyatnya tembakan dari laut akhirnya patah juga.

    ReplyDelete
  46. G. Seleksi dan Anggota
    Tidak sembarang orang yang dapat memakai SM ini. Adapun orang yang boleh memakainya adalah mereka yang bukan hanya sekedar bergabung menjadi anggota saja, melainkan yang sudah berguru (belajar ilmu langsung) dari guru/panglima SM tersebut dan melakukan baiat terlebih dahulu. Mereka harus memenuhi beberapa persyaratan tertentu untuk dapat diakui sebagai anggota BSM.
    Sebelum diberangkatkan ke medan juang, rakyat yang ingin menjadi anggota BSM dipilih oleh Panglima dan harus melalui seleksi yang ketat, karena hal ini menyangkut keadaan darurat yang begitu genting dan nyawa sebagai taruhannya. Pernah dalam suatu ketika pada masa kepemimpinan BSM oleh Panglima H. Saman, rakyat yang mendaftarkan diri menjadi anggota BSM hingga 1000 orang. Adapun cara seleksi anggota sebagai berikut:
    1. Rakyat mendaftarkan diri dan dikumpulkan sebanyak puluhan, ratusan bahkan ribuan orang di dalam masjid dan sekitarnya.
    2. Mereka kemudian diseleksi seperti perhitungan nama yaitu ditanya terlebih dahulu siapa nama kamu? Siapa nama orang tuamu (bin siapa?). Seseorang anggota BSM (anggota lama) yang telah ada bertugas sebagai penghitung (untuk menghitung) nama para calon yang diseleksi. Setelah itu disesuaikan pula perhitungan hari, tanggal dan jam berapa pasukan harus bergerak/berangkat berperang. Ada di anatara mereka yang tidak boleh berangkat, berada dalam pertimbangan dengan cara harus merubah jam berangkat, dan harus berangkat sesuai dengan waktu yang telah ditentukan.
    3. Kemudian ada juga di antara anggota BSM tersebut yang memeriksa persenjataan tradisional yang mana boleh digunakan/dibawa untuk bertempur dan yang tidak karena menurut sepengetahuan senjata dapat makan tuan atau kena sendiri. Di antara sebagai pawangnya adalah Datuk Sahibar.
    4. Ada yang yang memberikan sahang/merica, air yang sudah ditawar/jampi, yang sudah dibagi-bagi sesuai dengan para ahli ilmunya. Calon anggota tersebut diperintahkan untuk memakan sahang/merica yang diberikan, jika pedas maka dia boleh pergi. Sebaliknya, jika tidak pedas berarti dia tinggal tidak boleh pergi berperang, jika ia berkeras untuk tetap ikut pergi maka dalam perhitungan ia akan celaka dan menemui bahaya dengan percuma. Setelah memakan merica, maka calon anggota BSM disuruh untuk meminum air, setelah meminumnya maka terasa tidak capek/letih padahal telah beberapa minggu mengalami kesibukan dan kesusahan dalam masa peperangan. Selain itu juga tidak adanya perasaan takut di dalam hati untuk menggempur penjajah malahan merasa tidak ingat lagi dengan kesusahan-kesusahan yang telah dialami seperti diibaratkan “kesurupan” keberanian dan ‘hati panas’ yang tidak dapat dijangkau sebelumnya oleh pikiran. Bagi yang tidak diizinkan berperang, ia harus tinggal di garis belakang, berdoa di masjid atau siap dalam pertolongan kecelakaan bagi yang cidera atau luka dan suplai.
    5. Setelah selesai seleksi ketat calon anggota BSM, maka dibentuklah regu atau kelompok perang. Di antara kelompok tersebut ada yang bisa berangkat tetapi waktunya dirubah, ada yang tidak boleh berangkat menunggu waktu yang lain/tepat, ada juga yang sudah jelas berangkat untuk menggempur Belanda. Adapun pembentukan pasukan/regu BSM yaitu dengan cara mengatur dan membentuk satu regu yang terdiri dari 20 orang (seumpama) yang ditunjuk langsung oleh Panglima BSM. Adapun pengangkatan pemimpin regu BSM dilihat dari kemampuan batin masing-masing anggota yang kemudian dipilihlah regu sesuai dengan jumlah regu. Karena ada beberapa regu, maka penggempuran itu dilakukan dari beberapa penjuru/arah bukan hanya dari 1 penjuru saja. Setiap anggota pada regu memiliki tugas masing-masing, seperti bagian sabotase atau pembakaran yang harus menyediakan atau membawa minyak yang biasanya dipilih anak-anak muda yang lincah, penyerangan langsung dilkukan oleh anggota yang memiliki senjata api seperti dari kepolisian dan ketentaraan, memasang komplet ada juga anak-anak yang masih kecil belum cukup umur.

    ReplyDelete
  47. BSM adalah barisan rakyat yang berjuang untuk mempertahankan kemerdekaan dengan menggalakkan persatuan dan kesatuan khususnya untuk mempertahankan Kuala Tungkal khusunya dan Tungkal Ilir Area umunya dari genggaman penjajah Belanda yang anggota dan partisipannya berasal dari dua suku bangsa mayoritas yang memiliki karakteristik berbeda yang dianggap sebagai ancaman dan bahkan ditakuti tentara Belanda yang akan menduduki Kuala Tungkal yaitu Banjar (Kalimantan Selatan) dan Bugis (Sulawesi) yang anggotanya ada pula berasal dari Tembilahan yang begitu fanatik terhadap Islam, serta suku lainnya seperti Jawa, Melayu dan lain-lain Mereka adalah warga pendatang yang berasal dari berbagai daerah di Indonesia, tua muda, khususnya hanya untuk para lelaki yang beragama Islam seperti dari para pemuda Hizbulllah, Sabilillah, Laskar Rakyat, rakyat sipil, pedagang, petani dan organisasi lainnya kemudian TNI (ABRI)/Polisi juga turut bergabung atau meleburkan diri menjadi satu kekuatan yaitu BSM. Di dalam BSM ini diajarkan amalan-amalan Nabi dan wali Allah. Selain itu juga diajarkan bahwa perjuangan untuk mempertahankan kemerdekan dan gugur/mati dalam perjuangan adalah mati syahid. Juga semangat berjuang yang sangat tinggi tidak kenal lelah apalagi menyerah. Menanamkan semangat bahwa berjuang li i’lai kalimatillah sangat suci. Untuk mengetahui apakah ia anggota BSM atau bukan, itu hanya diketahui oleh individu masing-masing tergantung pengamalannya. Jumlah mereka tidak dapat dihitung banyaknya karena tidak ada pendataan seperti bagaimana dapat diketahui berapa banyaknya jumlah TNI dan Polisi.

    ReplyDelete
  48. H. Aturan Pakai
    Selempang Merah ini dipakai sebagai tanda pengenalan diri dan untuk mendapatkan beberapa ilmu hikmah. Selain Ayat Perang (Ayat 4) sebagai amalan pengisian diri, pemakai selendang merah akan membaca beberapa potong ayat sebelum menyarungkan selendang tersebut ke tubuh mereka. Ayatnya adalah seperti berikut:
    1. Bismillahi majreha wa mursaaha (3X)
    2. Salamun 'ala Nuhin fil 'alamin (3X)
    3. Salamun Qaulammir Rabbir Rahim (3X)
    4. Bismillahir Rahmanir Rahim. Innallazi faradho 'alaikal Qur'ana La raadduka ilaa ma'ad
    Kemudian pasak diri dengan makrifat Kalimah;
    1. Allah di dada
    2. Hu di dada (bawah Kalimah Allah)
    3. Lailahaillallah (La di bahu kanan, ilah di belakang tengkuk, illa di bahu kiri dan Allah di leher hadapan)
    4. Muhammadar Rasulullah di sekeliling tubuh
    Di dalam pemakaian SM memilik aturan pakai yang harus dipatuhi penggunanya, sehingga keampuhannya bisa tetap terjaga. Diantara cara pemakaiannya yaitu:
    1. Memakai kain merah (selempang merah) yang diselendangkan di atas bahu ke pinggang. Dianjurkan ketika memakai/mengikatkan SM yang telah dijampi-jampi oleh Panglima di bagian badan dalam keadaan suci (berwudhu dan menjaganya hingga berangkat berperang) dan kemudian membaca kalimah Allah seperti “Subahanallah, walhamdulillah, wa laa ilaaha illallah, wallahu akbar, wa la hawla walaa quwwata illaa billahil ‘aliyyil azhim”.
    2. Diperbolehkan memakai selempang itu setiap saat, kecuali waktu qadha’ hajat (buang air besar/kecil).
    3. Jika pemimpin pasukan perang adalah Panglima BSM, maka setiap anggota Pasukan Gabungan diharuskan memakai selempang merah walapun ia dari TNI/Polisi.
    4. Jika pemimpin pasukan perang gerilya insidentil tersebut dari kalangan TNI/Polri maka anggota BSM tidak akan memakai selempang merah seperti pasukan yang dipimpin oleh Murad Alwi (CPM) dari TNI. Dari sini jelas bahwa tidak semua orang yang ikut menyerbu musuh di Kuala Tungkal itu adalah anggota BSM walaupun mereka memakai SM, mereka adalah pendukung ide SM ide menegakkan hak dan kebernaran.

    ReplyDelete
  49. I. Persenjataan Perang
    Permasalahan utama dalam perjuangan adalah masalah persenjataan, khususnya senjata api (fire-arm atau vuurwapen) yang menjadi senjata standar militer. Pemerintah tidak mampu menyediakan dana untuk pembelian senjata. Para anggota harus mencari persenjataan mereka masing-masing. Persediaan peluru juga sangat terbatas, bahkan sangat kurang. Ini berpengaruh pada ketahanan pertempuran, selain tidak bisa berlama-lama juga harus melakukan penghematan dalam penggunaan mesiu. Senjata-senjata yang berhasil dimiliki menjadi sangat bermacam-macam jenisnya, dari pistol hingga senapan mesin, dari yang memakai gerendel hingga yang otomatis. Para pejuang yang sebelumnya bukan mantan tentara, tidak pernah dilatih untuk menggunakan senjata api yang modern. Jangankan memegang, melihat saja belum pernah.
    Kuala Tungkal merupakan salah satu kota dalam wilayah RI yang dekat dengan pasar internasional dan mempunyai jalur perhubungan laut yang cukup baik dengan dunia luar. Dengan demikian rakyat Kuala Tungkal sangat mudah mendapatkan sedikit persenjataan modern. Untuk mendapatkan persenjataan modern itu adalah tugas penuh dari Bea Cukai/Pabean. Adapun tugas Bea Cukai adalah mencari pembakti rakyat yang memiliki banyak beras atau kopra. Dengan cara, jika rakyat membawa kopra 10 ton, maka 10% hasil penjualan adalah untuk kepentingan griliya/perang. Bea cukai tidak mengambil kopranya atau uang dari hasil penjualan kopra 10% terebut. Semua kopra tersebut dibawa ke Singapura dan dijual di sana. Adapun hasil kopra yang dijual tersebut, mereka belikan keperluan-keperluan untuk gerilya. Bea cukai hanya memberikan catatan barang-barang yang diperlukan untuk kepentingan griliya. Setelah barang-barang dibeli tersebut sampai/dibawa/datang ke Kuala Tungkal, maka barang-barang tersebut akan berikan kepada yang petugas yang telah ditugaskan untuk membaginya dengan rata kepada pejuang yang memerlukan. Bea cuka bukanlah ngompas (membajak) rakyat karena rakyat juga dengan ikhlas menyerahkan harta benda dan nyawanya untuk kepentingan perjuangan. Karena Kuala Tungkal diduduki Belanda pada waktu itu, maka hasil penjualan kopra sebagian besar untuk pemilik kopra dan sebagian untuk biaya mengusir penjajahan Belanda pada Agres ke-II dari Kuala Tungkal.

    ReplyDelete
  50. Setelah pendudukan Belanda atas Kuala Tungkal ini, maka banyaklah terjadi di Kuala Tungkal sendiri dan daerah-daerah di luarnya (Tungkal Area) apa yang disebut dengan teror republikien yang selalu melakukan tekanan-tekanan dari pasukan-pasukan republiken atas penduduk dalam bentuk penarikan pajak, permintaan sumbangan in natura, tugas pengamanan pasukan-pasukan republiken, transportasi dan sebagainya. Tekanan ini oleh pemimpin-pemimpin politik dan militier republiken tidak diakui suatu teror dan dalam keadaan sekarang ini oleh UNCI tau pengamat netral yang lainpun tidak menganggap sebagai suatu keadaan yang memberi hak kepada Pemerintah Belanda untuk mengadakan perubahan dengan kekerasan.
    Dalam perang kemerdekaan, senjata merupakan salah satu peralatan yang amat penting untuk menaklukkan musuh. Senjata yang dipakai oleh tentara dan laskar rakyat Jambi selama pertempuran melawan Agresi Militer Belanda 1947-1949 adalah dengan menggunakan persenjataan modern seperti Pistol Vickers, Senapan Spring Field, senjata mesin ringan MK, diperoleh dari berbagai usaha, yaitu hasil pembelian system barter hasil tanaman padai dan kopra Kuala Tungkal dengan pedagang Singapura. Selain itu termasuk pula senjata modern yang unik buatan rakyat Jambi sendiri yaitu senapan “kecepek”. Persenjatan TNI yang dibeli dari Singapura ternyata banyak yang sudah afkir, sehingga peralatan yang tadinya dianggap kuat kenyataannya meleset. Dalam perlawanan, politik bumi hangus mulai dijalankan, mereka mundur ke daerah pedalaman, meneruskan perjuangan dengan gerilya. Kemungkinan senjata di atas juga digunakan oleh TNI dan laskar-laskar Kuala Tungkal. Untuk daerah Kuala Tungkal persenjataan berat yang dimiliki oleh mayoritas anggota TNI (dan tentara/laskar lainnya) melalui rampasan perang dari tentara Jepang dan rampasan dari Tentara Belanda seperti senapan mesin Kijanju Jepang, senjata jenis LE MK II, senapan Lee Enfield (LE), lewis (senapan mesin), senapan mouser karaben, karabijn-mitrailleur, styger, stengun, senjata otomatis mesin ringan Vickers, handgranat dan lainnya.
    Selain senjata-senjata modern di atas, laskar rakyat yang tergabung dalam BSM menggunakan senjata-senjata tradisional seperti kampilan, parang bungkul, pedang kajang rungkup, pedang, parang panjang, mandau Kuala, sundang, keris Banjar, keris Beram Itam kanan, keris kuningan, badik Bugis, tombak, tombak paring (bambu runcing), senjata ini digunakan bagi mereka yang tidak memiliki persenjataan yang terbuat dari besi dan lain-lainnya serta menggunakan Al-Qur'an Istambul yang merupakan perlengkapan religius yang digunakan untuk mempertahankan kemerdekaan.
    Untuk pertempuran laut/sungai, alat transportasi yang digunakan adalah dengan menggunakan sampan/perahu-kecil yang memuat 5-11 orang dikarenakan Kuala Tungkal ini dialiri 2 sungai besar yaitu sungai Pengabuan (Tungkal) dan sungai Betara. Di antara dua sungai itu dialairi pula banyak sungai kecil/parit yang berhubungan antara dua sungai besar itu. Sedangkan untuk pertempuran yang dilakukan di darat (Kuala Tungkal) adalah dengan hanya melewati beberapa jalan saja, biasanya jalan tersebut hanya satu arah saja, tidak banyak jalan pintas seperti saat ini. Tidak ada alat khusus yang digunakan untuk berkomunikasi, semua dilakukan dengan cara-cara tersendiri. Dengan keterbatasan bagaimana cara berkomunikasi, mereka harus berjalan melewati hutan belantara, bebukitan yang tinggi (khusus bagian Tungkal Ulu), lautan yang luas lagi dalam, sungai yang begitu besar dan panjang.

    ReplyDelete
  51. J. Amalan dan Zikir
    SM memiliki 10 zikir yang harus dibaca terus menerus sesuai dengan waktu yang ditentukan, biasanya dibacakan setelah sholat fardhu. Amalan inilah yang dikatakan digunakan oleh Pahlawan Melayu Panglima Haji Salleh.
    Adapun zikir tersebut yaitu:
    1. Al-Fatihah (1x)
    2. La Ilaha illa anta subhanaka inni kuntu minaz zolimin (10x)
    3. Wallahu Ghalibun 'ala amrih (33x)
    4. Wa 'adallahul munafiqin wal munafiqat wal kuffara narajahannam (33x)
    5. Ya Hayyu ya Qayyum ya Ilahana wa Ilaha kullisyai in Ilahaa wahidan la ilaha illa Anta (33x)
    6. La tudrikuhul absor wa Huwa yud rikuhul absor wa huwal Latiful Lhabir (9x)
    Adapun sebagai tambahan:
    7. Innal lazi faradha 'alaikal Qur’ana laradduka ila ma'adi (semasa mahu hendak turun berjalan/berperang)
    8. Wa ja’alna mim baini aidihim saddaw wa min khalfihim syaddam faagsyainuhum fahum la yubshirun (ketika bahaya)
    9. Ya Zal Jala li wal Ikram (masa bekerja/zikirullah ketika perang)
    10. Rabbi najjini minal qaumiz zolimin (ketika berhenti/rehat)

    ReplyDelete
  52. 2. Anjuran dan larangan Anggota BSM sewaktu keberangkatan hendak berperang/dalam peperangan
    a. Sebelum berangkat menuju ke kancah pertempuran terlebih melaksanakan shalat maghrib berjamaah dilanjutkan dengan beramal sampai waktu isya dan sholat isya berjamaah di masjid dan berzikir. Kemudian dilanjutkan berdiskusi untuk strategi berperangan yang akan dilancarkan hingga saat hampir jam keberangkatan. Selanjutnya berwudhu untuk melaksanakan sholat sunat dua rakaat. Setelah sholat, terus duduk tanpa berdiri terlebih dahulu, kemudian Panglima mengelilingi para anggota BSM yang akan berangkat bertempur dengan membaca ayat-ayat suci al-Qur’an seolah-olah ingin melindungi. Selain itu juga memberitahukan dari arah manakah nantinya untuk menyerang markas Belanda, dan hal-hal yang dianggap penting. Setelah selesai, maka Panglimapun turun ke tanah terlebih dahulu yang kemudian disusul oleh oleh para anggota.
    b. Ketika turun dari masjid hendak berangkat menuju medan berperang, terlebih dahulu dikumandangkan azan.
    c. Di dalam perjalanan menuju medan pertempuran tidak diperbolehkan batal wudhu (harus tetap dalam keadaan berwudhu).
    d. Ketika sebelum diberangkatkan berperang terlebih dahulu ditepuk di belakang pundaknya (tatkala itu yang dipukul bisa terpentul seperti memukul bola ke tanah). Barang siapa yang mendapat pukulan atau tepukan di belakangnya dengan tiba-tiba, ternyata terkejut dan mukanya menjadi pucat, orang inipun tidak dibenarkan mengikuti peperangan dan sebagainya.
    e. Ketika keberangkatan dari masjid menuju sampai ke medan juang/pertempuran hingga hendak melaksanakan pertempuran senantiasa membaca ayat-ayat suci al-Qur’an yang telah ditentukan dan membaca sepanjang jalan dari tempat turun (masjid) lafaz: “Ya Hayyu ya Qayyum, ya Ilahana wa Ilaha kulli syai’in, Ilahaw Wahida, la Ilaha illa Anta” dan ketika mulai terjadinya pertempuran diwajibkan membaca seapanjang jalan salah satu nama Tuhan yang baik atau (Asma’ul Husna) yaitu “Ya Zal Jalali wal Ikram”.
    f. Ketika dalam keadaan terdesak diharuskan membaca sepotong ayat dalam surah Yasin yaitu “Wa ja’alna mim baini aidihim saddaw wa min khalfihim syaddam faagsyainuhum fahum la yubshirun”. Sebagaimana diajarkan nabi waktu pernag badar, keluar nabi dari tempat beliau turun ayat tersebut.
    g. Di dalam pertempuran tidak diperbolehkan makan atau minum (harus berpuasa). Namun sebelum masuk medan pertempuran, setiap anggota SM diberi makanan terlebih dahulu oleh Panglima. Setelah memakan nasi anggota diharuskan berpuasa hingga saatnya berperang.
    h. Dilarang mengambil harta benda orang lain kecuali senjata musuh (Belanda).
    Semua peraturan tersebut hendaklah dipatuhi, bagi siapa yang mengikuti (patuh dan jujur terhadap) peraturan yang ada, maka akan kokohlah semangat juangnya dan kekuatan jiwa raganya dalam menghadapi serangan/menyerang Belanda. Sebaliknya, namun jika melanggarnya tidak akan dihukum, akan tetapi keampuhan amalan SM tersebut akan berkurang atau hilang yang bisa berakibat kegalalan dalam berjuang namun tetap dikatakan mati syahid.

    ReplyDelete
  53. L. Kode Etik
    Pada saat hendak melakukan penyerangan atau melakukan patroli terhadap tentara Belanda dan bertemu seseorang di jalan yang tidak dikenal di malam hari, maka anggota BSM mempunyai kode/sandi yang hanya dimengerti oleh para anggotanya dengan bunyi:
    1. Mengucapka lafaz: Allah
    Maka jawabnya adalah: Muhammad
    2. Mengucapka lafaz: Allah
    Maka jawabnya adalah: Kuasa
    3. Mengucapka lafaz: Merdeka
    Maka jawabnya adalah: Syahid
    4. Mengucapka lafaz: Merdeka
    Maka jawabnya adalah: Tetap

    ReplyDelete
  54. M. Hikmah Amalan
    Adapun hikmah/keistimewaan khusus amalan SM adalah di antara para tokoh dan pejuang/anggotanya yang kebal terhadap peluru, senjata tajam dan tidak terlihat oleh pandangan mata mereka. Siapa saja yang telah masuk keanggotaan BSM ini, jiwa dan raganya sudah mantap dan siap untuk berperang demi mengusir penjajah untuk mempertahankan sejengkal tanahpun, berjuang semata-mata karena Allah Swt. Selain itu bagi siapa saja yang mengamalkannya Allah akan memberikannya ilham, maka muncullah dalam hati si pengamal tersebut kekuatan batin, tidak merasa takut dan gentar dengan sendirinya akan muncul dari dalam diri kekuatan ingin mengikuti pertempuran dalam menghadapi penjajah Belanda walaupun peluru yang dikeluarkan dari moncong senjata Belanda tersebut tampak seperti “lebatnya hujan peluru bersamaan dengan bunyi petir yang menggelegar” ditambah lagi dengan bom, meriam dan senajata berat lainnya yang membuat pekak telinga seolah-olah peluru yang keluar tidak mengenai sasaran atau meleset. Karena dilindungi Tuhan. Kita bukan kebal, kita diberikan kekuatan tidak gentar tidak boleh sombong. Semua tidak ada masalah dan dapat dihadapi, walaupun banyak di antara anggota BSM yang tewas dan banyak juga di antara mereka yang dilindungi hingga selamat dan dapat membunuh beberapa orang tentara Belanda.
    Madhan AR seorang TNI yang telah dilatih dalam ketentaraan mengerti betul bagaimana cara pertempuran, perasaan yang begitu aneh yaitu ia juga bisa berdiri berlindung dengan sebilah keris. Di sinilah kebesaran Tuhan.

    N. Peranannya Terhadap TNI
    BSM Sebagai bantuan terhadap TNI begitu sebaliknya TNI sebagai pendamping BSM. Madhan AR sebagai Komandan/pemimpin gerakan pasukan yang terus bergerak (mobile) bersama para anggota, terus berkorban tidak memikirkan di manakah tempat istirahat, juga kendaraan untuk memudahkan transportasi. Sebagaimana diketahui bahwa Kuala Tungkal terletak di pesisir timur Sumatera yang kendaraan utamanya adalah perahu. Perahu sebagai sarana penunjang yang sangat penting dalam perjuangan. Masyarakat tanpa ada keragu-raguan untuk menyerahkan “bulat-bulat” kepada TNI. Secara psikologis munculnya BSM sangat menguntungkan TNI, disebabkan adanya kerja sama ABRI dan rakyat yang bersatu. Karena dapat dirasakan betapa besarnya bantuan rakyat, tanpa adanya bantuan rakyat waktu itu, maka tentara tidak bisa berbuat apa-apa. Mereka bersedia mengorbakan segala apa yang ada mereka.
    Tidak ada pergesekan antara BSM dan TNI, karena BSM menyatukan semua lapisan masyarakat. tentera adalah rakyat begitu juga sebaliknya, dan keperluan rakyat itu adalah keperluan tentara begitu juga sebaliknya. ABRI adalah tentara yang memiliki taktik perang dengan senjata yang komplit, sedangkan rakyat memiliki ilmu kebatinan SM dengan senjata tradisionalnya. Selain itu adanya kerjasama yang kuat bersama TNI yaitu tatkala ingin melakukan pertempuran/penyerbuan ke Kuala Tungkal antara dua pasukan selalu mengadakan diskusi/perundingan untuk membicarakan masalah taktik penyerbuan.

    ReplyDelete
  55. O. Pengaruh Terhadap Masyarakat dan Daerah
    Walaupun masyarakat tersebut semua bukanlah anggota BSM, namun mereka sangat tergugah hatinya untuk ikut berjuang melawan Belanda. Hal ini terbukti walaupun setelah berjuang yang gugur 10 (sepuluh) orang, namun yang datang ikut berjuang 100 (seratus) orang. Walaupun yang gugur 100 (seratus) orang, namun yang datang 1000 (seribu) orang yang ingin ikut bertempur. Termasuk di dalamnya banyak turut tergabung dalam TNI/Polri yang juga ingin merasakan bagaimana menjadi anggota BSM. Maka tidak heran menurut catatan bahwa hingga penyerahan kedaulatan bahwa anggota BSM mencapai 3000 orang yang tersebar ke daerah-daerah Riau perbatasan pantai Tanjung Jabung dan juga Tembilahan.
    Bagi rakyat yang tidak bisa langsung bertempur cukup partisipasinya dengan memberikan bahan-bahan makanan yang dibutuhkan agar yang bertempur tidak kelaparan dan segala macam seperti rokok. Sedangkan bagi orang tua-tua yang tidak bisa berjalan saat pertempuran, mereka membaca surah Yasin, melakukan sholat hajat dan lainnya. Mendapat tanggapan positif dari rakyat dari semua lapisan masyarakat muda tua, laki perempuan dan merekapun langsung membantu secara moril maupun materil. Tidak ada yang mencegah karena pada waktu itu semua tertuju hanya satu tujuan yaitu mengusir penjajah demi mempertahankan kemerdekaan.
    Tidak kalah hebat semangatnya, sebagian besar mereka merasa dengan kekuatan batin berserah diri kepada Allah Swt, kepercayaan yang sangat kuat. Keluar rumah dengan niat hanya untuk mengusir Belanda, mati syahid dengan ikhlas “hidup merdeka atau mati syahid”.
    Di provinsi Jambi hanya di Kuala Tungkal satu-satunya laskar/pasuskan rakyat yang benar-benar bergabung dengan tentara (bermanunggal ika) tidak seperti di front-front lain di daerah Jambi lainnya. Seluruh rakyat bersatu-padu bertempur bersama ABRI secara massal dari berbagai suku dan rakyat juga yang membantu sepenuhnya apa keperluan TNI selain persenjataan modern. Rakyat sangat bangga dapat masuk ke BSM untuk ikut bertempur.
    Sebagaimana yang dikemukan oleh Zulkarnain Idris pada masa-masa perjuangan dalam menuntut ilmu SM:
    “Pada malam ke 37, ketika saya sedang mengamallkan amalan Selempang Merah, saya bermimpi antara tidur dan bangun, saya didatangi oleh orang yang berpakaian serba putih yang mengajak saya sembahyang shubuh hingga sampai membaca doa. Setelah itu saya bangun dari tidur dan tangan saya merasa berat, yang kemudian besok paginya saya langsung ingin ikut bertempur walaupun amalan Selempang Merah belun mencapai 40 hari”.

    ReplyDelete
  56. E. Tanggapan Belanda dan RI Mengenai Perjuangan Rakyat
    Menurut E.J.C. Brugghe ketika ia bertugas di Kuala Tungkal:
    “Bahwa penilaian Tentara Belanda tentang perlawanan rakyat yang mereka alami cukup tangguh karena persatuan yang begitu kuat. Bahwa wujud perlawanan rakyat terhadap Tentara Belanda sangat tinggi dan murni sekali yaitu “rela hidup atau mati” dan “sekali merdeka tetap merdeka”. Selain itu, Tentara Belanda juga sangat kewalahan menghadapi Tentara Rakyat dikarenakan anggota Tentara Belanda itu kebanyakan anak-anak muda yang keseluruhan mereka hanya mengingingkan permasalahan yang ada cepat selesai dan kemudian bisa cepat pulang ke negaranya atau daerahnya masing-masing”.
    Ketika di Parit Deli saat cease fire Letnan Hamelink mengatakan:
    “Tidak heran Front Tungkal Area ini semangat dan perlawanannya lebih hebat dan sangat dahsyat dari tempat-tempat lain dalam daerah Jambi ini, karena semua pemimpinnya orang terpelajar dan perjuangan rakyat Tanjung Jabung khususnya Kuala Tungkal berbeda (tidak seperti) daerah lainnya di daerah Jambi”.
    Ketika Jambi, Serma CPM Madhan AR bertemu dengan Tentara Belanda yang mengatakan:
    “Bahwa perjuangan rakyat Kuala Tungkal sangat gagah berani. Tentara Belanda menganggap sebagai ‘perang tanding’, sebab di dalam melakukan penyerangan suara mereka telah terdengar oleh tentara musuh (Belanda) dari jarak sekitar 100 meter karena membaca “ya Zal Jalaali wal Ikram”, tidak seperti penyerangan secara gerilya (yang pada umumnya dilakukan dengan diam-diam dan bersembunyi). Sehingga Tentara Belanda telah mengetahui bahwa musuh datang (Pasukan Gabungan), orang yang mengikutinya banyak sehingga Belanda dapat juga/enak saja melakukan perlawanan dengan “memuntahkan” peluru-peluru mereka. Tentara Belanda telah menghabiskan hampir 35 ton peluru selama penyerangan ke/di Kuala Tungkal”.
    Secara keseluruhan, bagaimana hebatnya pertempuran di Kuala Tungkal pada Perang Kemerdekaan II sebagaimana dikemukakan pula oleh sejarawan berkebangsaan Belanda P.M.H. Groen di dalam bukunya Marsroutes en Dwaalsporen Het Nederlands Militair Strategisch Beleid in Indonesie 1945-1950, seperti yang diceritakan oleh Sejarawan dan pejuang (ex-Tentara Pelajar), Insinyur alumni Universitas Stockholm Swedia Hidayat Yudoprawiro yang membaca buku tersebut dalam Arsip Kerajaan Belanda di Den Haag. Dalam buku tersebut dikatakan bahwa:
    “Pasukan Belanda yang paling banyak mengalami serbuan adalah Solo 10 kali, Yogyakarta dan Porbolinggo 5 kali, Wlingi Jawa Timur dan Kuala Tungkal Sumatera Selatan masing-masing 4 kali”.
    Selain itu, penulisan juga menambahkan mengenai pendapat pemerintah RI mengenai perjuangan rakyat Kuala Tungkal di dalam buku Kementerian Penerangan RI, Propinsi Sumatera Tengah yaitu:
    “Bahwa salah satu perjuangan rakyat melawan Belanda yang terhebat selama pertempuran di daerah Jambi adalah perjuangan rakyat Kuala Tungkal yang tergabung dalam BSM. BSM ini mempunyai ±3000 anggota yang dipimpin oleh 1 Batalion TNI dan telah gugur di pihak Barisan Selempang Merah dan TNI ±300 orang dan dari pihak musuh/tentara Belanda (NICA) tewas ±40 orang. Rumah-rumah rakyat yang hancur sejumlah ±400 buah rumah.
    Setelah tentara Belanda dapat dipukul mundur oleh pasukan gabungan, pejuang Kuala Tungkal kemudian banyak mendapatkan senjata otomatis hasil rampasan dari Belanda pada pertempuran di Kuala Tungkal ini.

    ReplyDelete
  57. Penulis sengaja tidak mencantunkan referensi untuk menjaga agar tulisan ini tidak disalahgunakan.....
    Boleh baca juga:
    http://lasykarselempangmerahkualatungkal.blogspot.com/
    http://museumperjuanganrakyatjambi.blogspot.com/2012/09/selempang-merah.html
    http://phi-kualatungkal.blogspot.com/2011/02/pasukan-selempang-merah-kuala-tungkal_6264.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Disadur dari berbagai sumber...
      Semoga kita bisa tukar pikiran mengenai perjuangan yang dinanakan TENTARA SELEMPANG MERAH (TSM), BARISAN SELEMPANG MERAH (BSM) ATAU LASKAR SELEMPANG MERAH (LSM) ini....
      Tetap ingat jasa para Pehlawan sampai darah pengabisan....
      Merdeka.....
      Sekali Merdeka Tetap Merdeka....
      Hidup Merdeka atau Mati Syahid....
      Jihad fi Sabilillah......
      Salam BSM.........

      Delete
  58. Mengenai perjuangan BSM ini telah ditulis dalam sebuah buku (hendak selesai). Lebih dari 20 kali pertempuran besar dan kecil selame masa Agresi Militer Belanda Ke II Tahun 1949 (Januari s/d Nopember)di Tungkal Area (Kuala Tungkal dan sekitarnya)
    Sangat Panjang Ceitenya Ceritenye.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf pembace, Saya tidak boleh mencatat kesemue perjuangan rakyat tersebut.....

      Delete
    2. Puluhan macam bentuk senjata selain senjata-senjata modern, laskar rakyat yang tergabung dalam BSM menggunakan senjata-senjata tradisional seperti kampilan, parang bungkul, pedang kajang rungkup, pedang, parang panjang, mandau Kuala, sundang, keris Banjar, keris Beram Itam kanan, keris kuningan, badik Bugis, tombak, tombak paring (bambu runcing), skin, skil dll. Bagi mereka yang tidak memiliki persenjataan, boleh menggunakan senjata yang terbuat dari besi dan lain-lainnya serta menggunakan Al-Qur'an Istambul yang merupakan perlengkapan religius yang digunakan untuk mempertahankan kemerdekaan.
      Selain itu juge, Saye punye scenan buku tulisan tangan Selempang Merah yang diamal ba'da shalat fardhu.....
      Semoge bergune....

      Delete
    3. Asalam...ada kelapangan email kpd saya ajebaqas@gmail.com atau awk bg ni fon saya ingin mendalami lg cerita ni..inshaallah..

      Delete
  59. TERUSKAN PERJUANGAN!!!

    mynameiszainal.blogspot.sg

    ReplyDelete
  60. Asalam..bagaimana saya bole jupa tuan pecinta sejarah jambi ni? Harap dpt hubungi saya sebab banyak lg yg saya nk tahu inshaallah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hubungi saya melalui email ajebaqas@ gmail.com harap dpt emailkn no fon..sbb ada beberapa pkra yg sya nak tahu...

      Delete
  61. Bukankah Panglima Arshad Jambi tu salah sorang gurunya Kiai Salleh. Moga moga dapat bersatu kembali pahlawan dua negara bersaudara ni. .banyak sangat sudah onar di Malaya nih

    ReplyDelete
  62. ade je sbnarnye yg bawa ilmu sperti kiyai salleh ni malah allah dah upgred kan...dah ditonjolkan untuk masyarakat muslim tp tiada sambutan malah ade yg kata gile atau merepek...kerana apa??kerana melayu lebih menggunakan kan kuasa politik,pengikut,gengster,dan malah lebih kepada logik dan amalan sedap rasa dan memandang....moga2 tuan2 iklas untuk bertemu dan mendapat ilmu yg allah redha ini....

    ReplyDelete
  63. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  64. Memeng diakui Rakyat Jambi sangat hebat dalam perjuangan Fisabililah @ Syahid pada jalan Allah swt,cumu sejarah Rasmi tidak diangkat,jika tidak silap dijambi terdapat sebuah rumah Warisan berusia ratusan tahun yang diwakafkan dan menyimpan senjata warisan yang sangat banyak tinggalan pejuang syahid ketika menentang Penjajah Belanda dibumi Jambi.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekarang senjata bekas perjuangan Barisan Selempang Merah sewaktu Agresi Militer Belanda II di Indonesia khasnya di Tungkal ini sudah banyak yang disimpan di Museum Perjuangan Rakyat Jambi. Banyak juga senjata-senjata tersebut disimpan oleh ahli waris, anak dan cucu para pejuang.

      Delete
  65. salam...

    apa kaitan tuan punya badan sebelah kanan sekali...dahlah dari kedah..jauh merantau...dulu pergi johor kejap je kot...ke gambar ni di kedah..
    kalau gambar dari johor apa tuan badan sebelah kanan buat d sana...apa kaitannya....apa salah silahnya...
    tak heran arwah sultan johor respek semacam wp bergaduh mesra dengan budak kedah ni....

    gie7

    ReplyDelete
  66. Assalamualikum semua.... pencinta sejarah jambi saya tertarik dengan persembahan anda..bagaimanakah cara untuk menghubungi tuan...
    Al fatihah kepada kiai salleh dan juga ibrahim awang..amin

    ReplyDelete
  67. Assalamualikum semua.... pencinta sejarah jambi saya tertarik dengan persembahan anda..bagaimanakah cara untuk menghubungi tuan...
    Al fatihah kepada kiai salleh dan juga ibrahim awang..amin

    ReplyDelete
  68. Ass..wr..wb..
    Almarhum K.H shaleh bin abdul karim adalah ipar datuk saya yg bernama almarhum H.asmuni shahidun..
    Saat ini keluarga kami kehilangan kontak & alamat anak beliau yg bernama H.shomad & H.umar,,kemungkinan anak beliau jg kehilangan kontak keluarga kami..krn anak beliau biasa tlp k nomor tlp rumah..D krnkan zaman skrg lebih efektif menggunakan HP,jd tlp rumah tidak kami gunakan lg..
    Mohon bantuan jika ada no kontak atau alamat anak beliau H.shomad & H.umar tlg kasih info..
    Wassallam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Ya Akhi.. saya mengenali dengan cucu Haji Umar.. bagaimana nak hubungi kamu?

      boleh email saya di :
      nyantiago@gmail.com

      Delete
  69. Tapi ati hati ilmu paling bahaya ilmu diam thailand.bagi aku la

    ReplyDelete
  70. Selama orang banjar berpegang teguh kepada islam, selama itu juga orang banjar selalu pemberani (pewanian).

    ReplyDelete
  71. AWAS KOMUNIS MODEN ADA SEDNG MEMERHATI SAMBIL MEMBERI KOMEN

    ReplyDelete
  72. ilmu tanpa amal ibarat pohon tidak berbuah.ilmu tanpa akhlak tetap tiada gunanya.akhlak serta ilmu yang diamal adalah sebaik baiknya.

    ReplyDelete
  73. salam . dimana pula anak anak murid kiyai salleh dan nama nama para pejuang kiyai salleh? kerana golongan inilah yang mempunyai darah pejuang dan juga akan bangkit perjuangan di akhir zaman.

    ReplyDelete
  74. PANGLIME SALLEH BUKAN KETURUNAN SUKU BANJAR BUGIS..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahu cerita jgn main petikje..dye berketurunan banjar,bugis,acheh,jawa,kwangtung,melayu. And untuk pengetahuan kiyai salleh moyang kpd arwah atok aku. Dye xde keturunan india. And untuk pengetahuan kiyai salleh ada kene mengena dengan keturunan laksamna bentan&raja ahmad yg tk boleh makan ikan yu. Waris dye ada di johor. Dan menjadi rakyat biasa. Hati² bila memutar belitkn cerita keturunan kami.
      Kalau orng tanya yeke dye ada keturunan kwangtung ye. Sbb keturunan raja ahmad asalnya dri cina. Keturunan laksamana bentan dri indon. Kiranya keturunan kiyai salleh,laksamana bentan adalah keturunan berdarah raja juga sebab ada kena mengena ngn keturunan raja ahmad.

      Delete
    2. Cerita ini sama dengan cerita arwah bapa saya.

      Delete
    3. Wassalam..oo iya. Lagi satu tmbhn keturunan sebenar ky slleh yg tdk di kecoh² kan. Iaitu keturunan kerabat raja di malaysia skrng ini..kalau betul keturunan ky slleh yg sbnr psti tahu..jika tidak tnya lah semula pda yg tahu/hanya lah sekadar ank murid/pengikut2 ky slleh shja. Untuk makluman pewaris sbnr ky slleh dn juga paksamana bentan tdk pernah menunjukkan diri ats sbb tertentu.

      Delete
    4. Iya betul... Saya cicitnya kepada Haji Salleh

      Delete
  75. PANGLIME SALLEH ITU KETURUNAN MELAYU INDIA..KETURUNANNYA ADA DI SUNGAI GUNTUNG - KATEMAN - RIAU

    ReplyDelete
  76. cerakote titanium - ceramic-arts
    Cerakote titanium stone plate plate top thinkpad x1 titanium plate for sale. titanium dioxide sunscreen The Cerakote T.P.I. titanium stone plate titanium jewelry top plate. titanium muzzle brake Perfect for ford focus titanium use with your family or friends in a meal.

    ReplyDelete