"Bumi yang kita pijak ini adalah tanah tumpah darah kita... telah sentiasa kekal sebagai Tanah Air yang tercinta... Ada pun mereka-mereka itu telah mengorbankan diri demi mempertahankannya agar anak cucu Bani Jawi terus kekal di sini... Moga-moga kita adalah waris sebenar mereka-mereka itu... para Hulubalang Bani Jawi"

Panglima Badaruddin

Panglima Badaruddin merupakan salah seorang hulubalang yang turut berjuang menentang angkatan Thai di dalam perang 'musuh bisik', perang Thai dan Kedah sekitar tahun 1821~1839. Asal usul beliau tidaklah diketahui akan tetapi beliau dikhabarkan telah membuka kampung Changkat di daerah Kerian, Perak.

Pada perang 'musuh bisik' itu, angkatan Melayu menghadapi tentangan yang sangat hebat sehinggakan pasukan panglima Badaruddin terpaksa berundur dan mencari tempat persembunyian. Beliau dan pasukannya yang manaiki tongkang bermudik masuk ke pendalaman melalui jalan laut dari Kuala Kedah. Malangnya tongkang mereka tersangkut akibat air sungai yang cangkat (cetek), lalu mereka mengambil keputusan untuk berhenti di situ dan mengambil kedudukan di bukit berdekatan untuk bersembunyi. Bersempena dengan peristiwa itulah mereka menamakan tempat itu sebagai Changkat dan bukit tempat persembunyian panglima Badaruddin juga dinamakan Bukit Changkat.

Dikisahkan bahawa beliau telah membina rumahnya dengan menjadikan senjata-senjata yang dibawa sebagai dinding-dinding rumah.

dipetik dari buku Riwayat Hidup Seorang Tok Guru : Haji Zain bin Abdul Rahman

PENEMUAN 1:

Kisah kehebatan Panglima Badaruddin tidaklah begitu sangat diketahui umum, numum beliau tetap seorang hulubalang yang berjuang mempertahankan bumi Melayu ini. Menurut temubual pada 24.10.2003 dengan Hj Bahari bin Abdullah di Kampung Changkat Keledang, Panglima Badaruddin dan abangnya Hj Ahmad Aris ini pada masa dahulu banyak memiliki senjata seperti Parang Lading, Keris, Meriam, Lela dan sebagainya. Senjata-senjata ini masih disimpan oleh keturunan mereka akan tetapi habis dikambus ke dalam tanah akibat takut dengan tentera Jepun pada tahun 1941. Hj Bahari sendiri pernah melihat akan senjata-senjata tersebut sebelum ini.

Akhirkata :

"Kisah Panglima Panglima Badaruddin sudah pastinya tidak harus terhenti disini sahaja. Harap-harap satu hari nanti kita sempat bertemu dengan keturunnya dan dapatlah kita menyambung kisah panglima ini dengan lebih jelas".

Penulis yang mencatat

25 comments:

  1. Seorang lagi pejuang yang hebat menentang Thai ialah panglima Siam Islam Tok Moris.Nama beliau ada tertulis dalam buku teks sejarah Tingkatan Dua. Tapi tak banyak ditulis orang cerita tentangnya.

    Kuburnya ada di Kampung Perupuk, Kubur Panjang, Kedah. Keturunannya ramai di Kampung Bendang Raja yang mengusahakan tanah tersebut tanpa perlu membayar cukai tanah.

    Menurut SNK, beliau adalah cucunda kepada Sultan Mudzaffar Shah III.Saya mendapat tahu pedangnya masih disimpan oleh seorang waris, Hj. Idris di Kampung Pondok, Kubur Panjang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. saya adalah waris tok moris, namun hingga kini kami masih tetanya-tanya apakah nama beliau sebenarnya. kami diwasiatkan supaya tidak mendedahkan asal-usulnya. namun saya kira itu zaman dahulu, manusia telah bersikap terbuka

    ReplyDelete
  3. pedangnya masih kami simpan, dan sekarang kami daapt penemuan baru iaitu peluru meriam siam yang tidak meletup. Peluru itu khabarnya digunakan oleh askar thai untuk menembak tok moris. namun dengan izin allah tidak meletup. satu lagi khabarnya keturunannya kulit tidak lut senjata.

    ReplyDelete
  4. salam...aku ada seorang moyang yang masih hidup...dia menceritakan banyak ttg tok moris...katanya jangan mengaku ttg keturunan tok moris kerana dikuatiri 'org siam' marah....katanya aku adalah keturunannya yg ke 7...mmg pedangnya disimpan hingga kini di kubur panjang...tetapi aku tidak bertanya banyak akan hal tersebut...aku ingin sgt mengenali tok moris...

    ReplyDelete
  5. Mmg betul kata moyang aku, tok moris dan cucu-cucunya dulu adalah kebal...suami moyang aku adalah salah seorang cucunya yg kebal...tetapi kekebalan tersebut adalah disebabkan amalan agama yg kuat...setahu aku pedang tok moris tu blh panjang dan pendek...

    ReplyDelete
  6. mcm pedang thundercat jek.. hehe

    ReplyDelete
  7. mohon beritahu kami siapa nama sebenarnya tok moris. Sebab kami kepingin sekali mengetahui asal usulnya. Tinggalan nya seperti pedang , keris tu memang ada. Adakah dia seorang pemerintah. Siapa nama ayahnya. Mengikut anaianai ayah nya raja perlis pertama Syed Hataa. Kami memang dibertahu bahawa tok moris ada abang berna ismail

    ReplyDelete
  8. kita mungkin bersaudara...kg ku pun kuboq panjang...dekat ja dgn kedai nan.......tok moris yg setau ku dr cerita arwah tok ku ,seingat aku adlh singkatan dr tok bomoh idris....

    ReplyDelete
  9. A,kum wahai saudara2 ku...sudi kiranya kita bertemu/berhubung...saya jugak cucu cicit tok moreh/tok moris...saya menetap di alor setar.Ada maklumat mahu dikongsikan...sesungguhnya keturunan kita dibunuh,dikianati dan dibelot dengan kejam di abad 18 musuk bisik...disebabkan itu tok moreh merahsiakan keturunan dan dengan menamakan nama2 org kebanyakan...Ramai lagi saudara2 yg terpisah di kg.dalam kota lepai...di merbok aruah sheikh noh,ustat man dll 012-5610739

    ReplyDelete
  10. Salam kepada semua keturunan Tok Mo Rih. Mungkin kita boleh ikhtiarkan perjumpaan waris2 yang mengaku dan ada hubung kait ngan Pahlawan handalan ini. Saya juga ada darah keturunan warisan pahlawan handalan ini , kini menetap di KL. Semoga kita dapat berjumpa satu hari nanti..insyaallah.

    ReplyDelete
  11. pada 11.09.10 iaitu raya kedua telah diadakan satu perjumpaan keluarga tok ayah hj jusoh cucu kpd tok moris di kg bendang raja (rumah cu doi).klu tak silap nama asal tok moris ialah tok bomoh idris.saya merupakan keturunan ke-7 tok moris.tok moris-hjh ramlah+lebai ibrahim-hj jusoh-hj idris+mariam-hj ghazali+hjh eting-ramlah-dan saya.(kubang pisang).klu salah tolong perbetulkan.

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum!Saya anak kepada Siti Aminah,Siti Aminah menantu kepada pasangan Siti Ramlah-Sheikh Haji(Mengurus org naik haji)Yusuf-Tok guru pondok Bukit Lada zaman dulu2-Siti Ramlah anak tok Oran(Oran ada d Perlis)-Tok Oran anak Tok Moris.Usaha mencari asal-usul keturunan ini memang boleh mengeratkan tali silaturrahim,moga2 akhirnya kita sampai ke nenek moyang yang lebih jauh kebelakang.Tetapi kita semua asalnya satu-nabi ADAM!

    ReplyDelete
  13. Mohamad Ibrahim :
    http://www.facebook.com/?q=#/profile.php?id=100001480203275

    atau email untuk facebook:
    madxyz52@yahoo.com

    ReplyDelete
  14. salam en mohamad ibrahim nk tanya sikit anak tok moris ada berapa orang?adakah tok oran tu dua beradik dengan Hjh Ramlah yg kahwin dengan lebai ibrahim.saya confius sikit sebab byk sangat nama Ramlah dlm keturunan ni.

    ReplyDelete
  15. Atas keperhatinan anak cucu Tok Moris untuk mengetahui sedikit sebanyak mengenai beliau, maka saya cuba kisahkan mengenai Pahlawan Tok Moris ini mengikut nota2 yang masih tersimpan semasa satu rombongan penyelidikan pada tahun 2004 ke Kampung Perupok :

    http://hulubalangbanijawi.blogspot.com/2010/09/pahlawan-tok-moris.html

    Walaubagaimana pun saya pohon maaf kerana tidak dapat menyiarkan gambar2 kerana gambar2 tersebut tidak saya tahu simpan di mana buat masa ini.

    Harapan kita agar kisah Pahlawan Tok Moris boleh dipanjangkan...

    [penulis : ponpakya@gmail.com]

    ReplyDelete
  16. Alhamdullilah..saya telah berkesempatan menziarah kubur Tok Mo Rih pada hari raya ke 5 yang lalu.

    ReplyDelete
  17. assalamualaikum..
    myb kta suma adlh bsaudara.
    senarai keturunan satu persatu tok moris ada dsimpan dgn baek..bila tgk balik,maharaha china pon ada tsangkut dgn tok moris.hebatkn.

    btol ek ssapa yg kturunan dia bleh tarik kuar keris tok moris.tp sapa yg x,xbleh kuarkn..?

    ReplyDelete
  18. salam. saya juga salah seorang waris tok moris dan sedang membuat kajian tentang beliau untuk projek tahun akhir. jadi minda kerjasama sapa2 yang tahu dengan lebih detail pasal beliau untuk contact saya d andak_bushro89@yahoo.com

    ReplyDelete
  19. Assalamaualaikum ..alhamdulillah...
    sedikit sebanyak cucu cicit dpt tau asal keturunan. Yg paling penting bersyukur & sedekah al fatihah.Masanya akan tiba....wallahu`alam

    Cucu Pak Long,Kuboq Panjang.

    ReplyDelete
  20. Slm.Kepada cucu cicit tok mo rih. Tahniah pasai nak ambik tau asai usoi keturunan dizaman orang tak berapa peduli adik beradik. Teruskan usaha kome.Kebanyakkan cerita yang kita dengo hebat2 belaka. Jgnlah kita berasa megah dan tinggi diri pula. Contohilah kezuhudan moyang kita, rendahkan diri,dekatkan diri kepada Allah.

    ReplyDelete
  21. Saya salah seorang keturunan tok badar aka panglima badaruddin. Yg masih bayak rujuk silang,tengtang tok badar men.. Ada kah panglima kuning dgn tok badar org yg sama?

    ReplyDelete
  22. Saya salah seorang keturunan tok badar aka panglima badaruddin. Yg masih bayak rujuk silang,tengtang tok badar men.. Ada kah panglima kuning dgn tok badar org yg sama?

    ReplyDelete
  23. Assalamu alaikum wr wb,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah se orang TKW yg bekerja di kilang selangor malaysia, dan secara tidak sengaja sy lihat comentar pak Ramli dari singapur di internet tentang pesugihan dana hibah AKI SYEH MAULANA yg telah membuatnya sukses, saya pun coba buka situs pesugihan AKI SYEH MAULANA Di Website/situnya dan lihan no tlp aki, Saya pun langsug hubungi aki dan Semua petunjuk AKI saya ikuti dan uang RM 200 ribu yg sy minta benar benar terbukti dan semua utang saya lunas dan sisanya buat modal usaha, kata kata beliau yang selalu sy ingat setiap manusia bisa menjadi kaya, hanya saja terkadang mereka tidak tahu atau salah jalan. Banyak orang menganggap bahwa miskin dan kaya merupakan bagian dari takdir Tuhan, Takdir macam apa? Tuhan tidak akan memberikan takdir yang buruk terhadap kita semua, cobaan yang Tuhan berikan merupakan pembuktian seberapa kuat Anda bertahan di dalamnya, Tuhan tidak akan merubah nasib Anda jika Anda tidak berusaha untuk merubahnya. saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui Ritual Penarikan Dana Hibah AKI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses, Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, AKI ZYEH MAULANA Banyak Dikenal Oleh Kalangan Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia, jika anda ingin seperti saya silahkan Lihat No Tlp Aki Di website/internet ~>KLIK DISINI<~ Wassalam

    **** AKI MELAYANI SEPERTI: ***

    1.PESUGIHAN PUTIH
    2.UANG KEMBALI
    3.TERANSFER JANIN
    4.ANGKA TOGEL GHOIB.DLL..

    ReplyDelete